BMW räddar sina V8:or och raka sexor på M-bilarna. De kommer inte följa Mercedes-AMG i fotspåren och börja med små fyror.
– För oss skulle det inte vara rätt sätt att gå till mindre förbränningsmotorer i kombination med större batterier, säger M-chefen Frank van Meel.
Mercedes-AMG har gått över till små fyrcylindriga motorer i kombination med elmotorer på flera av sina prestadabilar. Det är en utveckling som inte gillas av alla kunder och på vissa marknader har försäljningen gått ner. Nu deklarerar BMW tydligt att de väljer en annan väg – de kommer att behålla V8:or och raka sexor så länge det går.
– Vi vill ha en stark basmotor ändå. Så för oss skulle det inte vara rätt sätt att gå till mindre förbränningsmotorer i kombination med större batterier. För oss blir steget att gå rent elektriskt direkt. Och göra det på ett riktigt sätt, säger van Meel till Car Expert.
Även om de stora motorerna behålls kommer det helt elektriska M-bilar. Det kommer att komma nya versioner av flera modeller. Men också mer renodlade banbilar, även om det dröjer.
– Om du tittar på M3 Touring, eller M3, är dessa riktmärket just nu, som faktiskt är vårt eget riktmärke också när det gäller nästa generation. Så om det är elektriskt måste det vara bättre än det nuvarande. Så det är anledningen till att den inte är där än. Men vi jobbar på det.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter