BMW har fått de första solid state-batterierna

BMW har nu fått de första solid state-batterierna från Solid Power. De ska nu testas i elbilar och BMW kommer kunna testtillverka batteriet. Det nya batteriet är inte brandfarligt och kan ge elbilar en räckvidd på 120 mil. 

I flera år har det pratats om att solid state-batterier ska revolutionera elbilarna. Men hittills har ingen visat upp ett fungerande batteri som kan tas fram till rimliga kostnader. Fördelarna med solid state är flera. Batteriet blir lättare, får längre livslängd och kan laddas snabbare. Dessutom är brandrisken minimal. 

Till skillnad från de litiumjon-batterier som sitter i elbilar idag har solid-state-batterierna ingen flytande elektrolyt. Den är istället fast, därav namnet solid state. I praktiken ska det innebära billigare och lättare batterier utan brandrisk. Det har talats som räckvidder på 110-120 mil i vanliga elbilar. Nu meddelar företaget Solid Power att de levererat de första batterierna för testning till BMW. 

Solid Power delägs av BMW och Ford som nu blir först med de nya batterierna.

BMW kommer nu att kunna testa batterierna i sina elbilar och dessutom får de en forsknings- och utvecklingslicens som gör att de kan experimentera med industriell tillverkning av Solid Powers olika celldesigner.

– BMW är fortfarande engagerad i strävan efter heltäckande solid-state-batterier, en teknik som vi tror har betydande potential för framtiden. Vi förväntar oss att detta avtal kommer att påskynda installationen av vår solid-state prototyplinje och våra företags gemensamma mål att kommersialisera denna lovande cellteknologi, säger Frank Weber, BMW:s chef för forskning och utveckling.

BMW kommer betala 210 miljoner kronor till Solid Power för att stötta utvecklingen, förutsatt att bolaget uppstår utlovade milstolpar. BMW har gått med på att betala Solid Power 20 miljoner dollar till och med juni 2024, förutsatt att vissa milstolpar uppnås. Det nya avtalet inkluderar delning av egenutvecklade solid-state elektroder och kunskap som krävs för celltillverkning.

Även solid state-tillvkeren QuantumScape har gjort betydande framsteg. Bolaget som delägs av Volkswagen har skickat de första solid state-batterierna till biltillverkare. 

Trots framstegen för de nya batterierna verkar det ligga många år framåt i tiden innan de kan komma ut på marknaden i elbilar. Det dröjer längre än de flesta trott innan solid state blir verklighet.