En BMW M5 Touring från med V10-motor från 2005 kör ifrån många moderna prestandabilar. Med fartspärren borta klarar bilen 330 km/h på mätaren – men i verkligheten går det betydligt långsammare. Youtubekanalen AutoTopNL har testat BMW:s superkombi.
Under de senaste åren har Audi RS6 fått äga marknaden för snabba kombibilar. BMW lanserar nu M3 Touring för att ta upp konkurrensen. Men det fanns en tid när även BMW byggde extremt snabba kombibilar som rymde både familj och packning.
BMW M5 av generation E60/E61 började byggas 2004 och hade en maffig V10-motor på fem liter under huven. Motorn hade ingen turbo, utan drog ur sig 500 hästkrafter på naturlig väg.
Motorn har fått en del kritik för dålig tillförlitlighet på grund av lagerproblem, men prestandan räcker långt än idag, visar ett toppfartstest som gjorts av AutoTopNL. 0-100 km/ klaras av på drygt 4 sekunder och de 507 hästkrafterna räcker till en toppfart på 330 km/h – i alla fall på mätaren.
GPS:en har en något mindre optimistisk kalkyl, den anger toppfarten till 299 km/h, men det är ändå mycket imponerande av det gamla lokomotivet från 2005. Det verkar stämma bättre, eftersom BMW angav toppfarten utan fartspärr till 305 km/h när det begav sig.
Numera blir motorerna allt mindre och kompletteras med hybriddrivlinor, så tiden med V10:or och V12:or i BMW:s bilar är definitivt förbi. Dagens mindre motorer med turbo kan knappast konkurrera med det underbara avgasljudet från en V10 som drar på upp mot 8000 varv per minut.
Bilen är helt och hållet bakhjulsdriven och växlas med en sekventiell SMG-låda. Kanske blir det en comeback för BMW M5 Touring, enligt ryktena ska den komma tillbaka 2024 och få en V8-motor med laddhybridteknik.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter