BMW avslöjar supertekniken i nya elbilen

BMW visar upp supertekniken som kan komma i nya elbilen Neue Klasse. Prototypen har en centraldator som BMW kallar “Heart of Joy”. 98 procent av all bromsning kommer att ske utan att använda de vanliga bromsarna. Vridmomentet på 18 000 Newtonmeter från fyra elmotorer är så starkt att bilen har en fläkt för att suga fast den på vägen.

BMW ska snart premiärvisa sin nya elbil Neue Klasse. Nu har de visat upp prototypen som är misstänkt lik Neue Klasse, men som BMW säger inte ska gå i produktion. Den en rullande testbänk för BMW:s nya teknik för kördynamik som utvecklats till Neue Klasse.  Så sannolikt kommer flera av funktionerna som avslöjas på nya elbilen. 

BMW bjöd in journalister till sin testbana vid fabriken i Spartanburg i USA. Eftersom bilen sägs ha en ett vridmoment på 18 000 Newtonmeter fick de en åktur de sent ska glömma. Bilen kallas av BMW:s anställda för monstret. För att den ska behålla väggreppet sugs den fast i marken av en fläkt. En funktion som knappast kommer i produktion. Det har tidigare ryktats att bilen kommer med navmotorer på hjulen. Testbilen har i alla fall fyra individuella motorer. 

Hjärtat i bilen är en ny dator som styr bilens köregenskaper. BMW kallar den för Heart of Joy. Bilen har precis som Volvos senaste modell en centraldator där fyra processorer ersätter en mängd styrenheter som tidigare suttit runt om i bilen. Den ska vara 10 gånger snabbare än tidigare datorer i BMW:s bilar.
– The Heart of Joy gör det möjligt för oss att ta körglädje inte bara till nästa nivå, utan ytterligare en utöver det, säger Frank Weber, direktör för BMW AG, ansvarig för utveckling. 

Så sent som i helgen skrev vi om forskare som varnar för bromsdamm från elbilar. Men enligt BMW är det problemet snart borta. Framtidens elbilar kommer att bromsa nästan bara med motorbroms från elmotorerna som återför energi till batteriet.
– Dessutom ökar vi effektiviteten ytterligare och ökar därför räckvidden, eftersom föraren i framtiden nästan uteslutande kommer att bromsa med hjälp av energiregenerering. Det här är Efficient Dynamics i kvadrat, säger Frank Weber. 

BMW har tidigare berättat att Neue Klasse ska bli den mest energieffektiva elbilen hittills. Att inte behöva använda bromsarna är en nyckel i detta. 98 procent av förarna behöver inte använda de vanliga bromsarna. Den bromskraft som genereras med energiåtervinning är tillräcklig för normal vardagskörning. Endast vid kraftig inbromsning, till exempel i en nödsituation, krävs ingrepp från friktionsbromsarna. Sammantaget ökar detta system effektiviteten med upp till 25 procent.

De nya datorerna i bilen kan hantera styrkan från ett vridmoment på 18 000 Newtonmeter. BMW menar att det visar hur systemet med lätthet kommer att kunna hantera vardagskörningen. Den nya enheten styr acceleration och bromsning, fordonsstabilisering, dynamiska styrfunktioner och laddningshantering. Däremot har konventionella system separata styralgoritmer för drivsystemet och bromsarna. När du använder aktiv farthållare, smälter parkeringsbromsen eller parkeringslåset, stopp och omstart samman sömlöst i varandra.

De fyra nya centraldatorerna har utvecklats helt inom företaget. Istället för en mängd databoxar görs beräkningarna i det som BMW kallar superhjärnor som sitter tillsammans i en enda högpresterande dator.

Ytterligare tre processorer är ansvariga för funktioner inklusive automatiserad och högautomatiserad körning, infotainment och grundläggande funktioner som klimatkontroll och komforthöjande system, fordonsaccess, interiör- och exteriörbelysning.

En stor fördel med det nya systemet är att BMW kan spara in vikt och pengar på att slippa dra kablar över hela bilen. Dessutom kommer elektroniska säkringar ta över de tidigare säkringarna. BMW har bytt ut cirka 150 säkringar mot eFuses. Det gör att funktioner kan stängas av helt för att optimera energieffektiviteten. 
LÄS MER: