Han sålde sin gamla rostiga Volvo för 56 000 kronor men kort därefter låg den ute igen för 179 900. Men det var inte prishöjningen som gjorde Kristoffer misstänksam – utan en påhittad service.
– Jag blir uppgiven, frustrerad och irriterad över att någon håller på så här, säger Kristoffer.
Norska paret Kristoffer och hans sambo Kristine sålde nyligen sin rostiga och slitna Volvo V70 från 2015 via auktionssajten Nettbil. Bilen gick för 56 000 kronor till en mindre bilfirma i närheten av Oslo. Med dålig lack, ojämna bromsar, svettande motor och omfattande rost valde paret att sälja via mellanhand. De ville slippa det privata ansvaret.
Men kort efter försäljningen kom överraskningen. I annonsen där bilen lades ut igen hos Knapstad Bilsenter var priset satt till 179 900 kronor. Det är över tre gånger mer än vad paret fick. Men det var inte prislappen som väckte mest frågor.
– I serviceboken står det att bilen var på service i fjol. Men det var den inte, säger Kristoffer till Motor.

Bland bilderna i annonsen fanns ett foto på servicebokens sida 12. Där stod det att bilen fått service i Sverige, den 16 juli 2024. En uppgift som Kristoffer direkt kunde avfärda.
– Vi var inte ens i Sverige då. Och bilen har inte servats sedan 2023, enligt protokollet från Viking-kontrollen, säger han.
Inför försäljning via auktionssajten Nettbil genomgår många bilar en sådan kontroll, där Viking noterar eventuella fel, brister och slitage som rost, bromsproblem eller läckage. Rapporten används sedan som underlag för både försäljare och köpare så att bilens skick är tydligt dokumenterat. Misstanken växte därefter. Hade bilfirman lagt in en påhittad service för att bilen skulle se bättre ut? En komplett servicehistorik ger nämligen ett högre försäljningsvärde, särskilt för äldre bilar.
När norska sajten Motor kontaktade bilhandlaren Rasul Kadhim Jawad på Knapstad Bilsenter hävdade han att det hela rörde sig om ett misstag. Bilden med den svenska servicen ska ha tillhört en annan, identisk Volvo med exakt samma miltal och som servats exakt samma dag. Den bilen skulle dock inte säljas förklarade han men kunden ville ha bild på serviceboken.

Motor begärde bevis. Kunde bilfirman visa en video där man bläddrar i rätt servicebok? Något svar kom aldrig, däremot togs bilderna bort från annonsen. Och historian skulle ta en ny vändning när Motor började undersöka saken närmare.
Den svenska verkstaden där servicen påstods ha skett visade sig ha gått i konkurs redan 2022, alltså två år innan servicen skulle ha utförts.
– Det är lite av ett sammanträffande att två identiska bilar varit inne på exakt samma dag med exakt samma miltal. Det känns inte trovärdigt, säger Kristoffer.
Den norska motsvarigheten till Motormännen, NAF, reagerar starkt.
– Det här luktar bluff. Antingen är det avsiktligt, eller så tyder det på extremt dåliga rutiner, säger Hogne Skogesal, chefsjurist på NAF Advokat till Motor.
Enligt NAF:s tekniska expert Tom André Nilsen är det vanligt att bilfirmor tjänar mer på att presentera bilar som välservade.
– En komplett servicehistorik signalerar trygghet. Det är något marknaden är villig att betala extra för.
Knapstad Bilsenter vidhåller att de inte försökt vilseleda.
– Vi jobbar hederligt. Men alla kan göra fel. Det här var som tur var bara ett misstag i annonsen, säger ägaren Rasul Kadhim Jawad.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.