Blocket satsar på den växande marknaden för bilabonnemang. Via plattformen Honk går det att leasa bilar för så kort tid som en månad.
– Bilmarknaden genomgår just nu en dramatisk transformation där många konsumenter går från att vilja äga sin bil till att enbart vilja ha tillgång till en bil, säger Robin Suwe, vd på Blocket och ansvarig för affärsområdet Mobility på Schibsted Nordic Marketplaces.
Många biltillverkare satsar hårt på att erbjuda en ny typ av mobilitet istället för det traditionella ägarskapet av bilar. Märken som Lynk & Co, Toyota och Volvo erbjuder olika abonnemang där det är möjligt att ha bil genom korta och flexibla abonnemang. Lynk & Co är idag marknadsledare i Sverige där du kan hyra en bil för 6000 kronor i månaden med 125 mils körsträcka med bara en månads uppsägningstid.
Nu ger sig köp- och säljsajten Blocket in i abonnemangsmatchen. De drar igång en ny plattform som heter Honk, där det ska gå att teckna bilabonnemang från olika aktörer. Sajten har redan lanserats i Norge och kommer nu till Sverige.
– Bilmarknaden genomgår just nu en dramatisk transformation där många konsumenter går från att vilja äga sin bil till att enbart vilja ha tillgång till en bil, på kortare eller längre sikt. Med det nya erbjudandet genom Honk förstärker och utvecklar vi vår position som ledande aktör på marknaden, både när det kommer till begagnade och nya bilar, säger Robin Suwe, vd på Blocket och ansvarig för affärsområdet Mobility på Schibsted Nordic Marketplaces.
Ska man tro Blocket kommer den nordiska marknaden för bilabonnemang ha vuxit till mellan 20 och 30 procent av nybilsförsäljningen. Och enligt en undersökning som Blocket tagit fram i samarbete med Yougov kan nära 40 procent av svenskarna tänka sig att abonnera en bil istället för att äga.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter