Att ladda elbilen när åskan går kan vara farligt, varnar experter. Om åskan slår ner i närheten finns risk att överspänningsskyddet inte hjälper och att bilen slås ut.
– Ha inte elbilen kopplad till laddstationen när det åskar, säger Nils Sødal, senior kommunikationsrådgivare på NAF.
Många elbilsägare laddar dock på natten när elen är billigare och har svårt att dra ut kontakten.
Sommarsäsongen innebär inte bara sol och värme utan även regn och åska. Elbilsägare får passa sig extra noga vid oväder, skulle blixten slå ned i eller i närheten av en elbil kan det skada laddutrustningen och batteriet. Risken för blixtnedslag i bil är ganska låg, men om olyckan är framme kan skadorna bli mycket stora. Överspänningsskyddet som finns i moderna hem och i elbilsladdaren ger ett visst skydd, men räcker enligt experterna inte till för ett blixtnedslag.
– Om din laddpunkt är korrekt installerad måste det finnas överspänningsskydd. Trots det är det en bra idé att koppla bort bilen från laddaren medan åskvädret pågår, säger Nils Sødal, senior kommunikationsrådgivare på Norges Automobilforbund, NAF.
Han avråder från att ladda i åskoväder, då ett blixtnedslag i närheten av bilen kan ge så stark överspänning att bilen och laddningsutrustningen skadas om blixten slår ner i anslutning till anläggningen. I bland annat Teslas Supercharger finns överspänningsskydd mot åsknedslag, men trots det skedde en olycka i Ohio för några år sen. En Tesla slogs då ut på grund av ett blixtnedslag 150 meter bort, uppger Tesla Club Sweden.
– Varning: Använd inte den mobila anslutningen när du, fordonet eller den mobila anslutningen utsätts för kraftigt regn, snö, åska eller dåligt väder, uppger Tesla i instruktionen till sin hemmaladdare.
Bor man i ett område där blixtnedslag är vanliga kan det vara bra att kontakta en elektriker för att se om det finns fler åtgärder man kan vidta för att skydda sin bil. Man kan också installera åskledare eller förbättra överspänningsskyddet. Överspänningskydd brukar ge ett bra grundläggande skydd, men vill man vara säker på att elbilen inte blir förstörd under åskovädret finns bara en lösning – att dra ut laddkabeln.
En annan sak att tänka på är att åskskador inte täcks av bilens garanti. Extra rörigt blir det om man laddat på en publik laddplats. Vem som då tar ansvaret är nämligen ytterst oklart och den risken är inte värd att ta med en elbil värd stora pengar. Hos svenska försäkringsbolag finns det en hel del fall med laddboxar som skadats vid åskoväder, men bara ett fåtal fall med elbilar som skadats.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter