Nu drar Tesla täcket av sin kraftigt uppdaterade Tesla Model 3. Efter två miljoner sålda bilar får modellen ett förnyat utseende, längre räckvidd och ett högre pris. Tesla tar bort både blinkers- och växelspaken.
Tesla Model 3 är bilen som startade den folkliga vågen av elbilar för sex år sedan. Nu har två miljoner exemplar levererats och det är dags för en stor uppdatering av modellen. Tesla behåller samma grundkaross, men gör ett stort antal förändringar av bilen.
Bilen är kraftigt omgjord i fronten och bakdelen. Den får nya mer karaktäristiska strålkastare med LED-slinga och nya lampor i bak. Aerodynamiken hos bilen har förbättrats, vilket sänker luftmotståndet till cd 0,219 och minskar vindbruset. Fronten är lite mer kantig med ser mer aggressiv ut. Bakdelen har fått texten TESLA istället för logotypen och C-formade lampor ramar in bakluckan. Utseendet är ganska kraftigt förändrat, men från sidan är bilen nästan identisk jämfört med idag.
Den största förändringen har dock skett under skalet. Model 3 har fått en kraftigt omarbetat interiör. Bilen har nu varken växelspak eller blinkersspak, sedan tidigare fanns det ingen vindrutetorkarspak. Blinkersen justeras nu från ratten, på samma sätt som hos Tesla Model S och X. En lösning som inte fungerar särskilt bra. I rondeller är det rena katastrofen, men det sparar pengar åt Tesla.
Växlingarna mellan fram och back samt vindrutetorkare sköts från skärmen. Fuskädelträet är borttaget från panelen och bilen har fått en ljusslinga i dörrar och instrumentpanel. LR-varianten kommer att ha 17 högtalare, tre fler än tidigare, med två subwoofers och två förstärkare. RWD kommer att ha nio högtalare, en subwoofer och en förstärkare. Sätesklädseln är nu perforerad och framsätena ventilerade. Baksätespassagerarna har fått en egen skärm där det går att se film och spela spel.
Räckvidden har ökat till som mest 554 km för den bakhjulsdrivna versionen och 678 km för den fyrhjulsdrivna Long Range, enligt WLTP-siffror. Motorer och batterier är samma, den ökade räckvidden uppnås tack vare lägre luftmotstånd. Siffrorna uppnås med 18-tumshjul, med 19-tummare blir räckvidden 513 km respektive 629 km. Model 3 har nästan samma mått som tidigare, men har blivit något längre och mäter 472 centimeter. Markfrigången har minskats ytterligare med 2 mm till 138 mm.
Enligt Tesla är omkring 50 procent av bilens delar nya, så även om utseendet inte är så omgjort är mycket ändrat under skalet. Bilen har bland annat nya stötdämpare och fjädrar som ska förbättra komforten. Priset har justerats upp med drygt 10 000 kronor och Model 3 startar nu på 509 990 kronor. Leveranserna startar i oktober enligt Teslas hemsida.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter