Nyare Saab-bilar med färre mil på mätaren än så här kommer du nog aldrig att kunna köpa igen. Nu säljer krisdrabbade Nevs ut sina sista Saab-bilar som blivit kvar i fabriken i nio år. Den ena bilen har bara gått 900 mil, den andra 1000 mil.
Nevs har drabbats av kris och resterna av gamla Saab Automobile har satts i viloläge. Nästan samtliga av de 340 anställda har sagts upp. För att undvika konkurs har Nevs sålt ut delar av den gamla fabriksfastigheten i Trollhättan. Nu går även två bilar som tycks ha glömts kvar i fabriken på auktion.
Det handlar om två stycken Saab 9-3 som Nevs byggde av överblivna delar. Totalt byggdes 420 bilar under 2013 och 2014. De flesta bilarna köptes av kunder, men de här två som tillverkades i april 2014 verkar ha blivit kvar i fabriken och registrerades inte in förrän 2015. Först ett år senare togs de i trafik av Nevs. Bilarna har knappt körts på sju år och aldrig sålts vidare av Nevs.



Den ena bilen har gått endast 900 mil, den andra 1030 mil. En nyare Saab med kortare körsträcka kommer nog aldrig att säljas igen. Saabarna är i princip i nyskick, även om de fått några mindre blessyrer då det gått nio år sedan de monterades ihop av överblivna delar.
– En Saab 9-3 Aero av den lite ovanligare sorten då det är en av de sista bilarna som byggdes i Trollhättan 2014, Med en bensinmotor på 220hk och automatlåda. Utrustad med bland annat läderklädsel. Väldigt lågt miltal, uppger Kvdbil.
Alla de 420 bilarna var likadana Saab 9-3 Aero Turbo4 i sedanutförande. Bilarna fanns bara i två färger, svart eller silvermetallic. Kunderna kunde välja mellan sexväxlad manuell eller automatlåda, just de här två exemplaren har automatlåda. Nevs hade inga Saabstolar i lager, så bilarna fick stolar från Volvo XC90 med ljust grå skinnklädsel. Bilarna hade bättre ljudisolering än tidigare 9-3 och LED-lampor i dimljusen, annars är det mesta likadant som när Saab gick i graven i december 2011.



Kvdbil uppskattar att priset hos bilhandeln skulle ligga på 245 000-250 000 kronor om de historiska Saabarna skulle säljas där. Webbauktionen startar på 120 000 kronor för två historiska svenska bilar som sluter en epok. Nyare Saab-bilar kommer sannolikt aldrig att säljas – om inte märket återuppstår.

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter