Biodieseln HVO100 görs på palmolja – skövlar regnskogen

Nu slår Gröna Bilister larm om att en stor del av biodieseln HVO100 är sämre än fossil diesel och bensin.
44 procent av all HVO100 i Sverige är gjord av palmolja som skövlar regnskog.
– Riskerna är för stora. Vi måste bli kvitt palmoljeprodukterna för att bevara biodrivmedlens trovärdighet, säger Gröna Bilisters projektledare Per Östborn. 

Genom reduktionsplikten blandas allt mer biodrivmedel in i vår bensin och diesel. Den som tankade ren etanol E85 minskade sin klimatpåverkan med 46 procent. Den förnybara dieseln HVO100 uppges minska klimatpåverkan med 83 procent, enligt Energimyndigheten. En stor del HVO100 blandas i den vanliga dieseln för att klara reduktionsplikten.

Men nu slår Gröna Bilister larm om att 44 procent av den HVO100 som används i Sverige i år är gjord av miljöskadlig palmolja. Det innebär att 28 procent av alla biodrivmedel i Sverige består palmolja. Totalt är sex procent av alla drivmedel som används i Sverige i år gjorda av palmolja. Enligt EU-kommissionen är palmoljan värre än fossil diesel och bensin, då den skövlar regnskog vid framställningen.

– Det är lätt hänt att man tummar på hållbarheten i förnybarhetens namn. Riskerna är för stora med palmoljan. Tillverkarna måste avstå från kortsiktiga vinster för att kunna skapa en marknad som är långsiktigt livskraftig, säger Per Östborn på Gröna Bilister.

Neste som är störst på HVO100 har lovat att fasa ut all palmolja. Men inte förrän 2025. Och de har ännu inte satt ett slutår för palmoljederivatet PFAD. 

Neste använde knappt 1 procent av den globala produktionen av palmolja år 2019 som råvara till biodrivmedel, och mellan 20 och 30 procent av hela världens produktion av palmoljederivatet PFAD (Palm Oil Fatty Acid). Cirkle K och Preem uppger att de inte använder palmolja i sin HVO. 

– Siffran som anges är på global nivå, vi fasar ut palmolja till 2025, i den svenska HVO:n är det ingen ren palmolja, det som ingår är en andel på mindre än 10 procent PFAD, säger Neste i en kommentar.