Det här måste vara ett av tidernas största fyndköp. Ferrarin köptes för 2000 kronor. Förra året tackade den nya ägaren nej till ett bud på 33 miljoner kronor. Här är den otroliga historien om Ferrari 340 America från 1952.
En Ferrari 340 America från 1952 kan vara ett av tidernas mest lönsamma bilköp. Bilen köptes först 1990 för bara 2000 kronor. Varken köpare eller säljare förstod då vilken bil det rörde sig om. Men efter att ursprunget upptäckts 2006 såldes den på Ebay för 250 000 kr. Den bjöds ut på Mecums Kissimee-auktion, men den nya ägaren tackade nej till ett bud på 33 miljoner kronor.
Bilen har en brokig historia sedan den rullade ut ur fabriksportarna i Maranello år 1952, men på något sätt har den överlevt. Ursprungligen designades den av Giovanni Michelotti för Carrozzeria Alfredo Vignale & Co. i Turin i Italien.
Enzo Ferrari hade försett bilen med en 4,1 liters V12-motor tillsammans med en fyraväxlad manuell växellåda. Bilen var framtagen för sportvagnsracing. Den slutade också femma i Le Mans 24-timmarslopp 1952 och tävlade intensivt i Europa under sitt första år.
Därefter exporterades den till USA och såldes till en advokat. I slutet av 1950-talet såldes den till Texas och den nya ägaren Paul Owens kastade ut Ferraris V12:a och satte in en V8 från Chevrolet. Vilket helgerån!
Förfallet fortsatte några år senare när Ferrarins unika Vignalekarosseri skadades vid en olycka. I stället fick den en glasfiberkaross. 1963 registrerades bilen i Salt Lake City, sedan försvann den ur registren och var spårlöst borta.
1990 köpte dragracingföraren Mike Sanfilippo ett sportbilsvrak för 200 dollar utan att riktigt veta vad det för konstig bil. Han tänkte först bygga en dragster, men ställde bilen i en lada, utan att veta att det var en dyr Ferrari.
2006 bjöd han ut bilen på Ebay och den köptes av renoveringsexperten Tom Shaughnessy för 250 000 kr. Han upptäckte att bilen var tidernas fynd: Under glasfibern fanns ett nästan ovärderligt Ferrari-chassi med chassinumret 0202A.
Ett intensivt renoveringsarbete startade för att återställa bilen till sin forna glans. Ferraris egen renoveringsverkstad Ferrari Classiche tog sig an uppdraget att återställa den närmast unika bilen. I dag är Ferrari 340 American magnifik i Racing Blue och med nummer 14. Bilen har återfått en korrekt 4,1-liters V-12-motor i perfekt skick. Auktionen slutade på 33 miljoner kronor, men ägaren bestämde sig för att tacka nej.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter