Biltoppens krav: Halverad vikt på elbilars batterier

Elbilarnas batterier har blivit för tunga. Nu kräver en av bilvärldens mäktigaste en radikal bantningskur för elbilar.
Från en miljösynpunkt… Jag tycker inte att det är vettigt, säger Carlos Tavares vd för biljätten Stellantis.

Carlos Tavares uttryckte oro för elbilars batterier under eventet Freedom of Mobilty Forum, enligt Reuters. Enligt honom måste vikten halveras under de kommande 10 åren för att elektrifieringen av bilar ska vara meningsfull miljömässigt. I dag för att få en elbil med en normal räckvidd kan vissa batterier väga 500 kg.

Stellantis vd uttryckte samtidigt skeptiska tankar kring vätgasbilar. Det största problemet med fordonen är deras höga kostnader enligt Tavares. Istället hoppas han på nya “genombrott” inom batteritekniken som ska öka cellernas effekttäthet. Stellantis äger bilmärkena Peugeot, Citroën, DS, Opel, Vauxhall, Jeep, Fiat, Chrysler, Dodge, RAM, Alfa Romeo, Maserati, Lancia och Abarth som i allt högre utsträckning satsar på elbilar. Citroën har släppt en billig elbil för 250 000 kronor.  
– Jag är rädd att överkomliga priser för tillfället kommer att bli en stor showstopper för vätgas, säger Tavares, enligt Reuters. 

Ett vanligt elbilsbatteri väger idag 500 kg. Här är batteriet i Volvo EX90 som väger betydligt mer än så.

Samtidigt som Stellantis vd bad om genombrott gick det kinesiska batteriföretaget Tailan New Energy nyligen ut med att de fått fram ett solid-state-batteri med en ny rekordtäthet på 720 Wh/kg. Det betyder att varje kilo batteri lagrar 0,72 kWh. Det gör att ett batteri med 72 kWh som är dagens genomsnitt på elbilar skulle väga 100 kg. Det är ju precis vad Carlos Tavares efterfrågar. Det blir inte sämre av att detta nya solid-state batteri även kommer ge elbilar en räckvidd på 200 mil, men då blir det lite tyngre.
LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester