Undergång hotar bilindustrin – kallar till krismöte

Nattsvart vecka i bilindustrin Tyskland. Världsledande bildelstillverkare i konkurs, bilfabriker på paus och 10 000-tals varslas. Nu kallar förbundskansler Friedrich Merz till krismöte med biltopparna för att undvika undergång av landets viktigaste industrier.

Bilkrisen skakar Tyskland. Veckan som gick är en av de värsta någonsin för landets viktigaste bransch. Det började med att världsledande bildelstillverkaren Kiekert AG kollapsade efter 168 år. De uppfann centrallåset. Deras låssystem sitter i var tredje bil runt om i världen. Men de kinesiska ägarna vill inte satsa mer på Tyskland. Nu går Kiekerts tyska del i konkurs, samtidigt som ägarna låter bolagen i andra länder leva. 700 jobb ser ut att försvinna. Det är bara en i raden av konkurser för bildelstillverkare i Tyskland.

– Konkursen är konsekvensen av att den kinesiska ägaren inte har tillhandahållit ytterligare medel och inte har uppfyllt sina ekonomiska skyldigheter på hundratals miljoner euro, säger VD Jérôme Debreu i ett uttalande.

Världsledande låstillverkaren Kiekert gick i konkurs efter 168 år.

Hos gigantiska Bosch ser det ännu värre ut för jobben. De har 130 000 anställda i Tyskland och är en av landets viktigaste arbetsgivare. De har nyligen varslat 9000 anställda. Men i veckan kom chockbeskedet att ytterligare 13 000 måste sluta inom Boschs fordonsdivisioner. Fabriksarbetare i tyska fabriker i Feuerbach, Schwieberdingen, Waiblingen, Bühl/Bühlertal och Homburg fick chockbeskedet på torsdagen. Även branschkollegan ZF är i akut kris.

– Vi måste snarast arbeta med vår konkurrenskraft inom mobilitetssektorn och fortsätta att minska våra kostnader permanent. För att uppnå detta använder vi många spakar. Tyvärr kommer detta också att innebära ytterligare personalnedskärningar utöver den nivå som redan kommunicerats,säger Stefan Grosch, personaldirektör på Bosch i ett uttalande. 

Volkswagen tvingas tillfälligt sätta elbilstillverkning på paus i två fabriker.

Volkswagen har redan meddelat att de ska kapa bort 35 000 av de 120 000 anställda i Tyskland. Men nu är läget akut i elbilsfabrikerna. I veckan kom uppgifter om att de måste pausa elbilsfabrikerna i Zwickau och Emden. Trots att försäljningen gått bra tidigare i år tillverkas det just nu fler elbilar än det säljs. Fabrikerna måste pausas och köras på lägre hastighet. Även biljätten Stellantis tvingas pausa Opels klassiska fabrik i Eisenach på grund av dålig efterfrågan. 

Nu måste något göras. Nu kallar förbundskansler Friedrich Merz biljättarnas chefer till ett stort krismöte den 9 oktober, uppger Handelsblatt och DPA. Flera ministrar, delstatspresidenter med bilindustri, stora tillverkare och leverantörer samt arbetstagarrepresentanter kommer till mötet. Mäktiga bilchefer som Oliver Blume från Volkswagen, Ola Källenius på Mercedes och Oliver Zipse väntas delta. 

Mercedes svenske vd Ola Källenius är en av biltopparna som väntas komma till krismötet den 9 oktober.

Biljättarna pressas från flera håll i något som beskrivits som en perfekt storm. Försäljningen på den viktigaste marknaden i Kina faller snabbt. Nya kinesiska tillverkare ger enorma rabatter och köparna sviker de tyska jättarna. I USA har Trump infört 15 procents tull på bilar som tillverkas i Europa. Dessutom måste de satsa dubbelt på utvecklingen. Samtidigt som nya toppmoderna elbilar måste fram vågar de inte sluta utveckla bilar med förbränningsmotorer som köparna efterfrågar. Problemen lär knappast lösas på sittande möte den 9 oktober.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt