Biltjuvarnas nya metod – bilägare chanslösa

Det tar bara två-tre minuter. Sedan åker tjuven iväg med bilen utan att något larmsystem ens hunnit reagera. Nu varnar polis- och försäkringsbolag för den nya skrämmande metoden.

En ny och skrämmande enkel metod för att stjäla bilar har . Under det senaste året har polis- och försäkringsrapporter från bland annat Kanada, Australien och Storbritannien visat på tjuvarnas nya fräcka metod, skriver Autoblog. Istället för att forcera lås eller förlita sig på gamla trick som att fånga upp nyckelns signaler söker tjuvarna upp bilens elektroniska hjärta och stjäla bilen på mindre än tre minuter.

CAN-bussen som är det nätverk som binder ihop allt från lampor och stereo till motorstyrning är måltavlan. När de väl når kablaget kan de styra bilen som om de satt med nyckeln i handen. Plastskärmar i hjulhusen dragna åt sidan, ett hål borrat bakom strålkastaren eller en snabb åtkomst via bakljuset på vissa modeller – så får angriparen fatt i ledningarna.

Med en liten box, ofta kallad CAN-injektor eller i vissa kretsar ”CAN Invader”, skickas falska kommandon till styrenheterna. Dörrarna öppnas. Startspärren tystas. Bilen kan starta utan att något larm reagerar. En Faraday-påse eller signalspärr stoppar inte det. Därför hjälper inte heller många av de skydd som bilägare lärt sig lita på. Toyota och Lexus tycks vara särskilt drabbade.

Ett sofistikerat larm kan vara värdelöst när bilens egna datorer luras att tro att en giltig nyckel är närvarande. Eftermarknadslösningar finns som CAN-gateway-blockerare och förstärkta skydd. Men de är dyra och inte alltid lätta att få tag på.

Gamla folieknepet kan vara chanslöst mot tjuvarnas nya metod.
Ett gammalt hederligt rattlås hjälper mer än nya elektroniska skyddssystem.

Men det finns några saker du själv kan göra för att minska risken och försvåra åtkomsten för tjuvarna. Parkera i garage, intill väggar eller under belysning. Använd mekaniska rattlås eller hjullås som fördröjer och avskräcker. Du kan också kontrollera om tillverkaren erbjuder fabriksmonterade skyddsplåtar i hjulhus eller andra åtgärder som försvårar för tjuvarna.

Kritik har riktats mot tillverkarna. Att ledningar ligger relativt lättåtkomliga i vissa modeller ses som en konstruktionsmiss. Flera bilmärken har börjat rulla ut uppdateringar som ska upptäcka eller stoppa CAN-injektioner. Men många ägare väntar fortfarande på åtgärder.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt