Biltillverkare tveksamma till Northvolts nya ägare

Northvolts köpare Lyten riskerar att få en tuff resa i Skellefteå. Biltillverkare är tveksamma till att köpa batterier från den kraschade fabriken. 
– Northvolts efterträdare kan endast övervägas för ett framtida battericellsprojekt – det är fortfarande långt borta, uppger BMW till Reuters

Svenska politiker och Northvolts tidigare ledning har hyllat amerikanska Lytens köpa av Northvolts kraschade fabrik i Skellefteå. Men nu visar en ny genomgång som Reuters har gjort att vägen tillbaka kan bli lång och svår. Tillverkare som tidigare beställt batterier av Northvolt är avvaktande till att beställa från den lilla startupen. 

För bilindustrin är leveranssäkerhet och långsiktighet avgörande, något som är svårt för en startup med 300 anställda att garantera. Biljätten Stellantis som äger en liten del av Lyten uppger att eventuella leveranser beror på teknisk validering, industriell uppskalning och kommersiella villkor. 

Lyten ska först börja tillverka litiumjonbatterier i Skellefteå, men arbetar också med den nya batteritekniken med litiumsvavel-kemi.

Scania var Northvolts enda kund vid konkursen. De säger idag att det är för tidigt att uttala sig om beställning av batterier från den nya ägaren Lyten. BMW hade en order på 23 miljarder kronor hos Northvolt som de rev strax före konkursen på grund av kvalitetsproblem. Av förklarliga skäl är de försiktiga med att lägga beställningar hos Lyten. 

– I detta avseende skulle Northvolts efterträdare endast övervägas för ett framtida battericellsprojekt – det är fortfarande långt borta, och vi kan inte kommentera det i detta skede, säger en talesperson för BMW till Reuters.

En förhoppning är att Lyten ska kunna skaffa sig en unik konkurrensfördel genom att ställa om produktionen till litiumsvavelbatterier. Men dessa batterier har idag en kortare livslängd än litiumjonbatterier. Det har inte gjorts några dokumenterade tester över hur de fungerar i elbilar. Vägen till att få stora biltillverkare att byta till en oprövad teknik ligger sannolikt åratal bort.

Men enligt Lyten kan det gå snabbare än någon anar.
– Vi tror att marknaden kommer att fortsätta bli överraskad av den takt vi introducerar litiumsvavel i en mängd olika marknader, säger Lytens marknadschef Keith Norman, enligt Reuters. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt