Biltema fällt i ARN efter strid om trasigt batteri

Biltema fälldes i Allmänna reklamationsnämnden. Varuhuskedjan vägrade ersätta trasigt bilbatteri.
– Batteriet slutade att ladda från en dag till en annan vilket pekar på ett fabrikationsfel, skriver kunden i sin anmälan till ARN.

Kunden kom in i en av kedjans butiker den 18 november 2023. Han skulle köpa två startbatterier till två olika Volvobilar av modell V70 AWD med 210 hk. Batterierna kostar 1499 kronor stycket och är mycket populära bland svenska bilägare. 

I juni märkte kunden att det ena batteriet inte fungerade som det skulle. Då åkte han till varuhuset för att reklamera sin vara som hade . De lovade att kontrollera saken. Men Biltema återkopplade inte till honom. Istället var det han som fick ta kontakt med Biltema. Då fick kunden veta att Biltema ansåg att det här batteriet inte passade för hans bilmodell och därför inte skulle ersättas. 

Biltemas batteri gav upp efter åtta månader i Volvon, samtidigt som

Hans Volvo hade ett batteri med 62Ah och 15 ampere laddningsström som original. Biltema-batteriet har 75Ah och med 7 ampere laddningsström. Enligt Biltemas personal var det detta som knäckt batteriet. De sa också att de batterier han köpt har varit avsedda för Volvos dieselbilar av samma modell. 

– Biltema rekommenderar dock batterier på 95Ah och 23 ampere laddningsström till samma bil. Enligt
personalen är batteriet för motsvarande dieselbil av samma modell och då bilarna inte har
samma generator så klarar inte hans bil av laddningsströmmen. Bilarna har dock likadana
generatorer och batterirekommendationerna är inte helt samstämmiga på företagets hemsida, så
det personalen uppger stämmer inte. Det andra batteriet fungerar utmärkt i den andra bilen av samma modell. Han fick aldrig någon kopia av reparationskvittot när han hämtade batteriet. Batteriet slutade att ladda från en dag till en annan vilket pekar på ett fabrikationsfel, skriver kunden i sin anmälan till ARN.

Biltema hävdade att batteriet var för stort för hans bilmodell, samt att bilen varit avställd. Men kunden menade att han fäst batteriet på ett sätt så att det blev godkänt i besiktningen. Dessutom säger han sig ha köpt ett batteri som var bättre än specifikationen och det borde fungera. Men Biltema var bestämda och bestred hans krav.

– Vid köp av batteri till ett fordon behöver man som kund veta vad det är för batteri man ska köpa. För detta ändamål finns i varje varuhus så kallade ”Hitta-lätt”-stationer där man som kund kan skriva in det registreringsnummer som finns på fordonet man behöver byta batteri på, skriver Biltema i sitt svar till ARN.

Enligt Biltema har kunden inte använt batteriet på rätt sätt. En förutsättning för att den förlängda garantin på ett fordonsbatteri ska gälla är att det är använt enligt företagets rekommendation, skriver Biltema.  ARN:s nämnd sammanträdde för att titta på fallet. Enligt Konsumentköplagen är en vara som inom två år visar sig ha ett fel också vara säljarens ansvar, om denne inte kan bevisa något annat.

– Enligt nämndens bedömning är den invändningen dock inte tillräcklig för att slå fast att det inte förelegat något köprättsligt fel på produkten, utan bedömningen behöver göras utifrån varans förmodade egenskaper, skriver nämnden. 

Deras experter har tittat på alla tekniska detaljer kring ärendet. De kommer fram till att batteriet som kunden köpt borde passa för hans bil. 
– Nämnden anser att det aktuella batteriet inte torde vara inkompatibla med den bil till vilken N N köpt det. Det är således inte visat att kunden köpt ett batteri som inte passar det aktuella fordonet, skriver nämnden. Biltema uppmanas därför att tillåta kunden att häva köpet och få tillbaka sina pengar, totalt 1499 kronor.
Foto stora bilden: Biltema och Unsplash
LÄS MER: