Nu har de vanligaste felen på svenska bilar avslöjats. Bilprovningen slår larm om farliga fel på många svenska bilar. Mer än var femte bilist tvingas till nya besiktning – här är de vanligaste orsakerna.
Bilprovningen har precis släppt sin besiktningsstatistik för 2024. Att våra bilar blir allt äldre märks. Det finns stora säkerhetsbrister i den svenska personbilsparken. Var tredje bil fick anmärkning. För en av fem bilar var det så allvarligt att bilen måste besiktigas igen.
– Utfallet av Bilprovningens besiktningsstatistik för 2024 tyder på fortsatt allvarliga brister i den svenska personbilsparken, skriver Bilprovningen.
Besiktningar för nästan en miljon besiktningar har gåtts igenom. 33,5 procent hade brister vid besiktningen. Hela 22,5 procent hade fel som kräver efterkontroll. Det gör att bilen inte får användas mer än nödvändigt innan de har åtgärdats och en fackmannamässig bedömning gjorts av att de har avhjälpts.
Den allra vanligaste orsaken till ombesiktning är fel på bromsarna. 12,1 procent av de besiktigade bilarna hade så allvarliga fel på bromsarna att det blev efterkontroll. Ojämn bromsverkan, brister i hjulbromsen (bromsskivor, otillräcklig bromsverkan på parkeringsbromsen och skadade bromsledningar är vanliga fel. Anmärkningar på bromsarna leder nästan alltid till efterkontroll.
Andra vanliga skäl till krav på efterkontroll var anmärkningar mot komponenter i hjulsystemet och kommunikationssystemet, såsom strålkastare och belysning, samt nedslag vid miljökontrollen. Högst andel personbilar med fel som kräver efterkontroll hade Värmlands län med 30,1 procent och lägst Skåne län med 18,6 procent.
– Trots att bilarna utvecklas i rask takt och generellt sett håller så hög kvalitet visar kontrollbesiktningen att det finns potential för att förbättra trafiksäkerheten och minska miljöpåverkan ytterligare, säger Per-Anders Blommefors som är besiktningsansvarig på Bilprovningen.
Vanligaste felen i Bilprovningen 2024 – så många underkänns
System | Totalt | 2 Underkänd Med Efterkontroll | 3 Körförbud | X Underkänd Utan Efterkontroll |
7. Kommunikation | 25,0% | 4,9% | 0,0% | 20,1% |
4. Bromssystem | 13,7% | 12,1% | 0,0% | 1,6% |
2. Hjulsystem | 9,0% | 7,9% | 0,1% | 1,0% |
30. Miljökontroll | 3,6% | 3,6% | 0,0% | 0,0% |
3. Drivsystem | 3,5% | 1,8% | 0,0% | 1,7% |
6. Karosseri | 2,9% | 1,5% | 0,0% | 1,2% |
9. Övrigt | 2,7% | 2,1% | 0,0% | 0,5% |
5. Styrsystem | 2,2% | 2,2% | 0,0% | 0,0% |
1. Stomme | 1,4% | 1,4% | 0,0% | 0,0% |
8. Instrumentering | 0,1% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Så många bilar underkändes där du bor
Län | Andel underkända totalt | Andel Underkända utan krav på efterkontroll | Andel underkända med krav på efterkontroll |
Blekinge län | 27,9 % | 9,2 % | 18,7 % |
Dalarna län | 34,8 % | 10,3 % | 24,4 % |
Gotlands län | 31,8 % | 12,9 % | 18,9 % |
Gävleborgs län | 35,1 % | 11,4 % | 23,6 % |
Hallands län | 33,2 % | 11,5 % | 21,5 % |
Jämtlands län | 37,4 % | 14,3 % | 23,0 % |
Jönköpings län | 33,8 % | 10,2 % | 23,5 % |
Kalmar län | 34,3 % | 10,5 % | 23,6 % |
Kronobergs län | 34,3 % | 10,3 % | 23,9 % |
Norrbottens län | 35,1 % | 13,6 % | 21,4 % |
Skåne län | 29,1 % | 10,4 % | 18,6 % |
Stockholms län | 31,8 % | 10,6 % | 21,1 % |
Södermanlands län | 35,8 % | 10,6 % | 25,1 % |
Uppsala län | 34,8 % | 10,3 % | 24,5 % |
Värmlands län | 40,3 % | 10,0 % | 30,1 % |
Västerbottens län | 38,0 % | 13,5 % | 24,3 % |
Västernorrlands län | 37,6 % | 11,3 % | 26,2 % |
Västmanlands län | 29,8 % | 10,3 % | 19,3 % |
Västra Götalands län | 34,3 % | 10,6 % | 23,5 % |
Örebro län | 31,9 % | 10,0 % | 21,8 % |
Östergötlands län | 31,7 % | 10,7 % | 20,9 % |
Totalt | 33,5 % | 10,9 % | 22,5 % |
Tips – så kan du rädda dina bromsar
Många fordonsägare är omedvetna om att det är viktigt att regelbundet motionera bilens bromsar. Här är några bra tips för att själv underhålla bilens bromsar och förebygga vanliga fel.
- Gör kontrollerade och lite kraftigare inbromsningar ibland. Det är bra för bromsbelägg och bromsskivor
- Ta för vana att använda parkeringsbromsen regelbundet.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.