Ferrari

Biloraklet testar Ferraris mest mytomspunna bil

Biloraklet Harry Metcalfe körde världens dyraste Ferrari. Ljudet är otroligt från den 60 år gamla V12-motorn.
– Du kan se när effekten kommer. Motorn blir verkligen energisk, berättade Harry.

I det imponerande garaget väntade en mycket sällsynt bil på Harry Metcalfe. Av totalt 36 byggda exemplar finns bara sju av serie 2, och Harry fick testa en av dem. Men det är inte bara bilens sällsynthet som imponerar. Den har också en fantastisk racinghistoria, med segrar på Le Mans, Silverstone och flera andra klassiska lopp under 1960-talet. Allt detta har gjort bilen till vad många kallar världens dyraste Ferrari.

Ferrari tog hem flera segrar med bilen under 1960-talet, bland annat i Silverstone GT Race, Goodwood Witson Trophy och på Goodwood, samt flera andra klassiska lopp.

Serie 2 skapades efter den stora framgången med serie 1 under 1963 och var en förbättrad modell. Den var snabbare, mer stabil och hade en bättre aerodynamik. Nu fick denna Ferrari 250 GTO än en gång rulla ut. Men denna gången för en unik testkörning på landsvägar utanför London.

Och att Harry blev imponerad är knappast förvånande.
– Den känns fortfarande levande på vägen, trots sina över 50 år. Den är kompakt, extremt kraftfull och oerhört responsiv i kurvorna, berättade Harry.

Harry tyckte att bilen fortfarande kändes levande på vägen.

Med sina sex förgasare, torrsumpade V12-motor och en toppfart på över 270 km/h är 250 GTO en riktig racermaskin. Vid tillverkningen fick Ferrari hjälp av flygplansingenjörer från Pisa universitet med vindtunneltester, allt för att skapa en riktigt snabb bil. Motor, växellåda och kaross är byggda med ett enda mål: extrem hastighet.
– Du kan se när effekten kommer. Motorn blir verkligen energisk. Växlingen vill nästan slita sig loss, fortsatte Harry.

Bilen har varit i samma ägares händer sedan 1969, efter att han först sett den tävla på Le Mans 1964. Han blev direkt förälskad i både bilens skönhet och dess historia, och drömde om att en dag få äga den. När möjligheten kom slog han till. Under åren har bilen varit med på historiska racingevent, guidade turer och till och med körts i London. Och bäst av allt? Alla originaldetaljer är bevarade.

En V12-motor med en toppfart på över 270 km/h.
Dela med dig av Carup

Senaste nytt