Förarna till detta bilmärke tycker att de kör sämst

Ny rapport avslöjar självgoda svenskar bakom ratten. 93 procent tror de kör lika bra eller bättre än genomsnittet. BMW-förare är värst. Men i andra änden hittar vi ett oväntat bilmärke.

Nästan alla svenskar tycker de är utmärkta bilförare, visar en ny undersökning från Compricer. Bland män tror 41 procent att de kör bättre än genomsnittet. Kvinnor har en mer nyanserad syn på sin körförmåga. Bara var fjärde tror de är bättre än genomsnittet. 

Ännu värre är det bland yngre förare. Bland förare i åldern 18 – 24 år anser 48 procent att de kör bättre än genomsnittet. Ett klassiskt fenomen, yngre förare är kända för att överskatta sin förmåga. Först när vi blir över 55 börjar vi få en mer nyanserad självbild av vår körförmåga. 

BMW-ägare har en mycket stark tro på sin egen körförmåga.

En grupp sticker ut i undersökningen. Höginkomsttagare som kör BMW. Ingen annan grupp är så självsäkra. Inte mindre än 54 procent av BMW-förarna anser sig köra bättre än genomsnittet. För de som bor i Stockholm är siffran ännu högre. De som däremot kör Suzuki och Hyundai är mer ödmjuka och tycker inte att de kör särskilt bra. Bara 16 procent av Hyundai-förarna tror att de kör bättre än genomsnittet. 

– Det är fascinerande hur vår självbild i trafiken formas av faktorer som ålder, kön, inkomst, bostadsort och till och med bilmärke. Men alla kan ju inte vara bättre än genomsnittet, vilket många tycks glömma, säger Christina Sahlberg, sparekonom på Compricer.

Att så många anser sig köra bättre än genomsnittet är ett klassiskt exempel på övertro, en kognitiv snedvridning där människor tenderar att överskatta sin förmåga. Detta gäller särskilt inom områden som är svåra att mäta objektivt, som bilkörning. I trafiken riskerar det att få allvarliga konsekvenser. 

Bilägarna som överskattar sin körförmåga mest

  • 54 procent av BMW-förarna anser sig köra bättre än genomsnittet.
  • Även Skoda (52 %) och Mercedes-förare (51 %) utmärker sig som självsäkra grupper.
  • I motsatt ände hittar vi Suzuki (17 %) och Hyundai-förare (16 %) som är betydligt mer ödmjuka i sin självbild.

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes av Mejsel (Omnibus) på uppdrag av Compricer i mars 2025. Den omfattar 1 000 personer i åldern 18–80 år och är representativ för den svenska befolkningen.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt