Bilmärke börjar ange verkliga räckvidden för sina elbilar. Skillnaden mot WLTP är stor – men siffran imponerar ändå.
Alla nya elbilar säljs med en angiven räckvidd enligt WLTP-normen. Den testas i laboratorium enligt en särskild körcykel som tar 30 minuter och i en temperatur av 23 grader. Därifrån räknas bilens teoretiska räckvidd ut. De flesta ägare av elbil har märkt att de kommer mycket kortare i verkligheten, särskilt på motorväg.
Nu tar Citroëns franska lyxsyskon, DS Automobiles, ett revolutionerande steg. De börjar ange verkliga exempel på räckvidden för sina elbilar. Lyxbilen DS No 8 har en WLTP-räckvidd på 75 mil. Men DS berättar nu för köparna hur långt den kom i verkligheten på fyra olika verkliga rutter. Det visade sig att den verkliga räckvidden på vägen låg mellan 51 och 64,5 mil.

Kortast blev räckvidden på motorväg mellan Paris och Lyon, 51 mil. En bra bit från den officiella räckvidden, men ändå verkligt imponerande siffror för den som är van att köra elbil. Initiativet är efterfrågat av många elbilsägare, och många hoppas nog att fler bilmärken följer efter.
Verklig räckvidd i elbilen DS No 8.
Tillryggalagd sträcka | Återstående procentandel | Återstående räckvidd enligt elbilsdrift | Totalt räckvidd | |
Paris – Lyon | 450 km | 10 % | 60 km | 510 km |
München – Koblenz | 506 km | 10 % | 56 km | 562 km |
Madrid – Dénia | 470 km | 20 % | 128 km | 598 km |
Melfi – Neta Montoro | 450 km | 28 % | 195 km | 645 km |
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.