Bilmärkets designchock: Ändrar folklig favorit helt

En av Sveriges populäraste bilmodeller kommer få chockomgörning av designen. Skoda gör om folkliga favoriten radikalt. 

Skoda är en av Sveriges populäraste bilmärken. Och allra mest såld är Skoda Octavia som rullar i nästan 80 000 exemplar på svenska vägar. Nu förbereder det tjeckiska märket en revolution av modellen. Många bilköpare kanske blir chockade.
– Det kommer att skapa mycket uppmärksamhet och kontroversiella diskussioner eftersom designen är väldigt, väldigt framåtblickande, säger Skodachefen Klaus Zellmer till AutoExpress.

Från att ha varit en ganska alldaglig modell får Skoda Octavia ett uppseendeväckande utseende. Karossidorna har blivit helt släta och bilen påminner en del om den klassiska amerikanska bilen AMC Pacer och Cadillacs senaste elbilar. Men enligt Skodachefen går den tydligt känna igen som en Skoda. 

Den nya bilen blir troligen helt elektrisk och kommer på en ny plattform från VW-koncernen. Exakt när bilen ska gå i tillverkning är inte officiellt, men det kan dröja några år innan Skoda törs göra verklighet av den.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt