Sportbilsmärket Bizzarrini har återuppstått. Nu är den första återskapade Bizzarrini 5300 GT Revival Corsa körklar. Bilen är en kopia av 1965 års LeMans racerbil.
Giotto Bizzarini, 96, är en av bilvärldens största doldisar. Men det italienska bilgeniet ligger bakom Ferrarimodeller som 250 Testarossa, 250 GTO. Han är även hjärnan bakom Lamborghinis V12-motor som konstruerades 1963 och används i alla modeller fram till 2010. Bizzarini hade även ett eget bilmärke som levde i några år fram till konkursen 1969.
Modellen Bizzarrini 5300 GT vann Lem Mans för sportbilar med en slagvolym på mer än fem liter 1965. Nu har bilmärket återuppstått och vill bygga vidare på framgångarna från förr. Första bilen är en detaljerad kopia av racerbilen 5300 GT från 1965.
Nu rullar den första körklara prototypen av 5300 GT Corsa Revival. Totalt ska det göras 24 handgjorda exemplar. Den första kundklara bilen levereras i maj år. Modellen har byggts med de gamla ritningarna som grund, och det nya teamet har intervjuat de som var med och tog fram modellen på 1960-talet. Modellen blir en renodlad banbil, de enda detaljer som har moderniserats är säkerhetsburen och att bensintanken nu är en säkerhetscell.
Motorn blir en 5,3-liters V8 från Chevrolet, och den kommer med med något så annorlunda som förgasare. Två dubbla Weberförgasare gör att maskinen lämnar 400 hästkrafter, vilket lär ge bilen fina prestanda med tanke på att bilen bara väger 1250 kg. Motorn sitter monterad långt bak i den långa fronten för att skapa optimal viktfördelning. Bizzarrini är förstås italienare, men den nya bilen byggs i Storbritannien. Prislappen är inte officiell.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter