Om drygt två månader tappar 10 000-tals svenska bilar kontakten med nätet. VW, Skoda och Seat är hårt drabbade. Men även många nyare Audi-bilar tappar kontakt med parkeringsvärmare och GPS-funktioner.
– Det är en omfattande fråga, säger Irene Bernald på Audis kommunikationsavdelning.
När Telenor och Tele2 i december stänger ner sina gamla 2G- och 3G-nät kommer bilar utan 4G-stöd att tappa uppkopplingen. Flera stora tillverkare inom VW-koncernen har gått ut med listor på vilka av deras modeller som påverkas – men inte Audi. Audi bekräftar att modeller påverkas. Men den kompletta listan får vi vänta lite längre på. Det kan handla om så nya bilar som årsmodell 2022.
– Det är lite beroende på. Jag måste höra med en kollega kring det eftersom det berör olika årsmodeller och vad som påverkas. Det är ju en omfattande fråga, säger Irene Bernald på Audis kommunikationsavdelning.

På sin hemsida skriver företaget att det inte längre kommer gå att starta värmaren via app för bilar utan 4G. Alternativet blir att använda bilens fjärrkontroll eller ställa in avresetid direkt i infotainmentsystemet. Bakgrunden är att tusentals svenska bilar från flera märken snart förlorar funktioner som är beroende av de gamla näten.
Lite senare återkommer Irene Bernald på Audivia mejl:
– Audi har haft uppkopplade bilar under en lång tid och beroende på bilens utrustning kan nedstängningen påverka samma modell på olika sätt. Det finns därför ingen generell lista publicerad på vår hemsida utan kunderna rekommenderas att ta kontakt med vår kundservice. De kan ge besked om den individuella bilen om kunden anger sitt registreringsnummer.
Volkswagen, Skoda, Cupra och Seat har redan publicerat exakt vilka modeller som drabbas. Även bilar från 2022 kan påverkas och för vissa modeller försvinner digitala tjänster helt medan andra kan uppdateras. Totalt rör det sig om över 100 000 fordon i Sverige.
Det handlar om funktioner som kontakt med bilens app, GPS och start av inbyggd värmare. Storsäljare som VW Passat tillverkad före juli 2019 och VW Golf fram till 2020 berörs, liksom många modeller från Skoda och Seat. Audi har som sagt ännu inte gett någon fullständig lista, men ägare till bilar utan 4G måste vara beredda på att värmaren och andra uppkopplade tjänster inte längre fungerar via app.
En viss lättnad finns dock. Det lagstadgade SOS-systemet, eCall, påverkas inte förrän 2G helt stängs ner i slutet av 2027 och kommer kunna larma vid olycka under hela perioden fram till dess. För ägare av berörda bilar kan det alltså bli en kylig upplevelse i vinter. Där mobilstyrd värme byts mot att själv gå ut i snöstormen och starta bilen manuellt.
För bilägare av andra som har bilar som överlever släckningen och går på Telias 2G- och 3G-nät blir det respit fram till nyår 2027. Då släcker Telia ner sina nät och 100 000-tals bilar från många olika märken väntas tappa kontakten med nätet. Informationen från bilmärkena är bristfällig, men här finns en sammanställning på hur olika bilmärken kan drabbas.
Så drabbas bilar från VW-koncernen av nedsläckningen av 2G och 3G i december
Volkswagen-koncernen har gått ut exakt med vilka bilmodeller av olika tillverkningsperioder som drabbas av nätnedsläckningen för Cupra, Seat, Skoda och Volkswagen. Vissa bilar kommer att kräva uppdatering, den kan i vissa fall göras över nätet, i andra fall via verkstad. För den som har en Audi gäller tills vidare att man får kontakta Audi om man är osäker och uppge sitt registreringsnummer.
Bilmodell | Tillverkad | Kommer ha fungerande digitala tjänster |
Cupra Ateca | 08/2020–03/2024 | Kräver uppdatering |
Cupra Formentor | 09/2020–05/2024 | Kräver uppdatering |
Cupra Leon | 09/2020–05/2024 | Kräver uppdatering |
Seat Arona | 09/2020–02/2024 | Kräver uppdatering |
Seat Ateca | 08/2020–03/2024 | Kräver uppdatering |
Seat Ibiza | 09/2020–02/2024 | Kräver uppdatering |
Seat Leon | 09/2020–05/2024 | Kräver uppdatering |
Seat Mii Electric | Alla | Nej |
Seat Tarraco | 09/2020–04/2024 | Kräver uppdatering |
Skoda Citigo iV | 11/2019–09/2021 | Nej |
Skoda Enyaq | 10/2020–10/2023 | Kräver uppdatering |
Skoda Enyaq | 10/2023– | Ja |
Skoda Fabia | 05/2017–11/2022 | Nej |
Skoda Fabia | 06/2021–01/2024 | Kräver uppdatering |
Skoda Fabia | 01/2024– | Ja |
Skoda Kamiq | 07/2019–01/2024 | Kräver uppdatering |
Skoda Kamiq | 01/2024– | Ja |
Skoda Karoq | 07/2017–07/2020 | Nej |
Skoda Karoq | 06/2020–03/2024 | Kräver uppdatering |
Skoda Karoq | 03/2024– | Ja |
Skoda Kodiaq | 10/2016–07/2020 | Nej |
Skoda Kodiaq | 07/2020–05/2024 | Kräver uppdatering |
Skoda Octavia | 02/2017–03/2020 | Nej |
Skoda Octavia | 11/2019–06/2024 | Kräver uppdatering |
Skoda Octavia | 04/2024– | Ja |
Skoda Rapid | 05/2017–05/2019 | Nej |
Skoda Scala | 02/2019–01/2024 | Kräver uppdatering |
Skoda Scala | 01/2024– | Ja |
Skoda Superb | 05/2017–07/2020 | Nej |
Skoda Superb | 09/2019–04/2024 | Kräver uppdatering |
Volkswagen Arteon | 03/2017–08/2020 | Nej |
Volkswagen Arteon | 08/2019–03/2024 | Kräver uppdatering |
Volkswagen Arteon | 04/2024– | Ja |
Volkswagen e-Golf 7 | 03/2014–05/2015 | Nej |
Volkswagen e-Golf 7 | 05/2015–12/2020 | Nej |
Volkswagen e-Up | 08/2023–11/2023 | Nej |
Volkswagen Golf 7 | 01/2015–02/2017 | Nej |
Volkswagen Golf 7 facelift (inkl Sportscombi & GTE) | 09/2016–07/2020 | Nej |
Volkswagen Golf 7 GTE | 05/2014–06/2015 | Nej |
Volkswagen Golf generation 8 (inkl Sportscombi) | 07/2019–04/2024 | Kräver uppdatering |
Volkswagen Golf generation 8 facelift | 04/2024– | Ja |
Volkswagen Golf Sportsvan | 05/2015–11/2017 | Nej |
Volkswagen Golf Sportsvan facelift | 10/2017–08/2020 | Nej |
Volkswagen ID.3 | 11/2019–06/2024 | Kräver uppdatering |
Volkswagen ID.3 | 07/2024– | Ja |
Volkswagen ID.4 | 05/2020–10/2023 | Kräver uppdatering |
Volkswagen ID.4 | 11/2023– | Ja |
Volkswagen ID.5 | 11/2019–06/2024 | Kräver uppdatering |
Volkswagen ID.5 | 07/2024– | Ja |
Volkswagen ID.7 (inkl Tourer) | 06/2023– | Ja |
Volkswagen Passat B8 | 08/2014–07/2019 | Nej |
Volkswagen Passat B8 facelift | 07/2019–11/2023 | Kräver uppdatering |
Volkswagen Passat B9 | 12/2023– | Ja |
Volkswagen Polo | 05/2015–05/2020 | Nej |
Volkswagen Polo | 07/2020–03/2024 | Kräver uppdatering |
Volkswagen Polo | 04/2024– | Ja |
Volkswagen T-Cross | 12/2018–06/2020 | Nej |
Volkswagen T-Cross | 07/2020–12/2023 | Kräver uppdatering |
Volkswagen T-Cross | 01/2024– | Ja |
Volkswagen T-Roc | 08/2017–08/2020 | Nej |
Volkswagen T-Roc | 07/2020–02/2024 | Kräver uppdatering |
Volkswagen T-Roc | 04/2024– | Ja |
Volkswagen T-Roc Cabriolet | 12/2019–03/2024 | Kräver uppdatering |
Volkswagen T-Roc Cabriolet | 04/2024– | Ja |
Volkswagen Taigo | 09/2021–03/2024 | Kräver uppdatering |
Volkswagen Taigo | 04/2024– | Ja |
Volkswagen Tiguan | 11/2023– | Ja |
Volkswagen Tiguan (inkl Allspace) | 01/2016–07/2020 | Nej |
Volkswagen Tiguan (inkl Allspace) | 07/2020–04/2024 | Kräver uppdatering |
Volkswagen Tiguan Allspace | 04/2024–11/2024 | Ja |
Volkswagen Touareg | 11/2017–06/2020 | Nej |
Volkswagen Touareg | 07/2020–08/2023 | Kräver uppdatering |
Volkswagen Touareg | 08/2023– | Kräver uppdatering |
Volkswagen Touran | 05/2015–06/2020 | Nej |
Volkswagen Touran | 07/2020–03/2024 | Kräver uppdatering |
Volkswagen Touran | 03/2024– | Ja |
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.