Bilmärkena som redan fixat EU:s nya utsläppsgräns

Europas biltillverkare slåss nu för att undvika EU:s utsläppsböter. 
Hittills verkar det som att att Volvo, BMW, Renault och PSA Group ska klara sig undan böter. 
Hemligheten bakom är att försäljningen av laddhybrider har ökat kraftigt. 

I Sverige har laddhybrider ökat med 157 procent hittills i år, och även i övriga Europa har försäljningen gått upp, om än inte i samma takt. Totalt sett har de genomsnittliga C02-utsläppen minskat med nio procent till 111 gram per km. Det är den största minskningen på över 10 år.

EU:s nya utsläppsregler tvingar biltillverkarna att ha ett genomsnittligt utsläpp på 95 gram per km, med viss justering för vikten på bilarna. Tack vare att laddbara bilar räknas dubbelt ser det nu ut som ett fåtal tillverkare kommer att undvika böter på grund av en jätteökning av laddhybrider. Volvo, BMW, Renault och PSA Group är de som ligger bäst till. Desto sämre har det gått för Mercedes-Benz, Jaguar-Land Rover och Volkswagen Group. De ligger efter på grund av försäljningen av bensinbilar och stadsjeepar. Fiat-Chrysler kommer att klara sig tack vare att de köpt Teslas utsläppsrätter.

Det totala antalet sålda elbilar i Europa förväntas fördubblas till cirka 1 miljon i år och nå 1,8 miljoner 2021, säger studien.