Bilmärkena med mest och minst nöjda kunder i Sverige

Subaru har Sveriges nöjdaste bilägare före Honda och Toyota. Minst nöjda är de som köpt Seat och Fiat. De flesta bilmärken tappar kraftigt i nöjdhet under 2023.
– En pressad ekonomi, långa leveranstider och högre priser skapar en ökad känslighet i både konsument- och återförsäljarledet, säger Niklas Carle, chefredaktör på Vi Bilägare.

Tidningen Vi Bilägare har mätt hur nöjda privata bilägare är med sina bilar av årsmodell 2019–2022 i fyra delmoment: Bilen, Försäljning, Verkstad och Lojalitet. Totalt har 17 500 svenskar satt betyg på sin bil. 

Subaru har de allra nöjdaste bilägarna totalt sett, även fast märket kommer på andraplats i samtliga fyra kategorier. Subaruägarna ger dock låga betyg för bilens bränsleförbrukning, miljövänlighet och rostskydd.

Källa: Vi Bilägare Autoindex

Generellt sett har bilägarna blivit betydligt mindre nöjda med sina bilar det senaste året. I AutoIndex tappar 20 av 24 bilmärken poäng när bilägarna betygsätter bilägandet. Endast Subaru (+2,0 %), Suzuki (+0,5 %) och Mercedes (+0,2 %) ökar samtidigt som Citroëns resultat är oförändrat från i fjol. Av övriga bilmärken tappar Ford mest, följt av Opel, Dacia och Tesla.

Ford tappar fem placeringar på grund av att kunderna är missnöjda med försäljning som rasar sju procentenheter. Enligt bilägarnas svar på delfrågor om försäljning råder ett missnöje kring kundbemötandet ute hos Fordhandlarna. Bilförsäljarna är sämre än övriga bilmärken när det gäller att hjälpa kunden i bilhallen och sämre på att hålla kontakt med kunden under och efter att bilen har levererats.

Även Tesla backar i kategorierna Försäljning (-4,8 %) och Lojalitet (-4,6 %). Beslutet om att sänka nybilspriserna var enligt Vi Bilägare en käftsmäll mot befintliga kunder som investerat i en bil till fullt pris. 

– En pressad ekonomi, långa leveranstider och högre priser skapar en ökad känslighet i både konsument- och återförsäljarledet. Vi kan även se tydliga effekter av de många omorganisationer som skett de senaste åren. Flera importörer har kapat i organisationerna och flyttat ut stora delar av dialogen med konsumenten i digitala kanaler, säger Niklas Carle, chefredaktör på Vi Bilägare.

Bilmärkena som tappat och ökat i nöjdhet 2023

BilmärkeFörändring
Ford-4,1 %
Opel-3,7 %
Dacia-3,2 %
Tesla-3,0 %
Seat-2,9 %
Peugeot-2,7 %
Volvo-2,1 %
Kia-1,9 %
Mazda-1,8 %
Nissan-1,4 %
Skoda-1,4 %
MEDEL-1,3 %
Mitsubishi-1,1 %
Toyota-1,0 %
Renault-1,0 %
Fiat-0,9 %
Hyundai-0,7 %
VW-0,7 %
Audi-0,6 %
BMW-0,4 %
Honda-0,4 %
Citroën0,0 %
Mercedes+0,2 %
Suzuki+0,5 %
Subaru+2,0 %
Källa: Vi Bilägare Autoindex