Billigaste laddhybriderna – så gör du klippet

Köpa eller privataleasa laddhybrid? Vi jämför vad som lönar sig mest på sikt och det kan handla om skillnader uppemot tiotusentals kronor. Här är de hetaste klippen just nu.

Att köra laddhybrid har blivit ett populärt val för svenskar som vill kombinera eldriftens fördelar med bensinens räckvidd. Men vad är egentligen billigast – att leasa eller köpa? Vi har gått igenom några av de mest prisvärda nya laddhybriderna som finns på Blocket just nu. Vi har jämfört både kontantpriset och leasingkostnaden. Här får du svar på vad som lönar sig mest.

Kia Niro Plug-in Action

Den här laddhybriden ger dig 183 hästkrafter och en elektrisk räckvidd på 64 kilometer. Kontantpriset ligger på 363 000 kronor. Väljer du istället att leasa betalar du 4 795 kronor i månaden. Det ingår både service, vinterhjul och 1 000 mils körning per år. Totalt landar leasingkostnaden på cirka 173 620 kronor under tre år. Jämför man med att köpa bilen och räkna med en genomsnittlig värdeminskning på 40 % (ca 145 200 kr), plus service och vinterhjul, blir leasing ett prisvärt och bekvämt alternativ – särskilt om du inte vill binda upp kapital.

Toyota C-HR 2.0 Laddhybrid Active

En modern crossover med 66 kilometers elräckvidd enligt WLTP. Prislappen är 379 000 kronor. Leasingkostnaden ligger på 4 495 kr/mån och inkluderar 1 500 mil/år, service och vägassistans. På tre år blir leasingkostnaden totalt 161 820 kronor. Med en värdeminskning på drygt 151 600 kr vid köp, hamnar leasingkostnaden alltså på ungefär samma nivå – men med mer inkluderat och mindre ansvar. Här är det leasing som är mest förmånligt för den som vill ha en trygg och smidig lösning.

Ford Kuga Active 2.5 PHEV

Med sina 243 hästar och en räckvidd på upp till 69 km på el är Kuga ett starkt kort för den som vill ha lite mer prestanda. Priset ligger på 389 900 kronor. Leasingkostnaden är densamma som Toyotan: 4 495 kr/mån med 1 000 mil/år, men utan att det nämns om vinterhjul eller vägassistans ingår. Över tre år kostar det 161 820 kronor att leasa, medan köpet innebär en värdeminskning på ca 156 000 kr. Här blir det mer jämnt. Men leasing är något mindre fördelaktigt om du kör mycket. Då kan milbegränsningen kan bli ett problem.

Skoda Superb Selection IV Laddhybrid

Vill du ha lång elräckvidd? Då är Skodan kanske rätt för dig. Med över 100 km elräckvidd (126 km enligt WLTP) sticker den ut. Prislappen är 444 900 kronor, och leasingkostnaden är 4 295 kr/mån med 1 000 mil per år. På tre år betalar du 154 620 kr i leasing, medan värdeminskningen på ett köp skulle landa runt 178 000 kr. Dessutom slipper du betala flera tusenlappar för att underhålla bilen. Med tanke på att leasing även inkluderar service, är detta ett solklart fall där leasing vinner både prismässigt och bekvämlighetsmässigt. Särskilt för dig som inte kör extremt mycket.

Lynk & Co 01 Core

Det här är kanske den mest intressanta modellen av dem alla. En laddhybrid med 75 km elräckvidd, men framför allt: leasingpriset på 4 895 kr/mån inkluderar både service och vinterhjul, med 1 000 mil per år. Köppriset är 449 995 kronor. Efter tre års leasing har du betalat 176 220 kr. Värdeminskningen på ett köp efter tre år är omkring 180 000 kr. Vilket gör att leasing inte bara blir billigare, utan du slipper också tänka på service och andrahandsvärde.

Så – köpa eller leasa?

Leasing framstår i nästan samtliga fall ovan som det mest bekymmersfria alternativet. I många fall även det mest ekonomiska, särskilt med tanke på att service, vinterhjul och andra extrakostnader ofta ingår. Vill du slippa värdeminskningen och bekymren med att sälja bilen efter tre år, är leasing ett tryggt val.

Men är du en person som kör mycket, har koll på andrahandsmarknaden och planerar att behålla bilen längre än tre år, kan ett köp vara ekonomiskt försvarbart. Eller så gör du som många andra. Scrollar vidare i begagnatdjungeln och letar efter det perfekta kontantköps- eller leasingklippet. För kampanjer finns det gott om just nu.

LÄS MER:

Senaste nytt