Nya tester visar att flera lågpris-elbilar faktiskt går längre i verkligheten än på pappret. Och vissa överträffar sina officiella siffror med bred marginal. Som exempelvis årets bil i Europa.
Att billiga elbilar ofta har små batterier och blygsamma räckviddssiffror är ingen hemlighet. Men nu visar nya tester att flera av de mest prisvärda modellerna faktiskt överaskar positivt. Det är den nederländska bilorganisationen ANWB som ligger bakom nya siffror som visar något oväntat. Flera av de billigaste elbilarna går faktiskt längre än vad tillverkarna själva uppger.
Testerna genomfördes i torrt väder och runt 18–20 grader, alltså nära perfekta förhållanden. Förbrukningen varierar förstås kraftigt beroende på körstil, temperatur och hur mycket motorväg som ingår. Men trots det var flera modeller klart snålare än väntat. Leapmotor T03 och Citroën ë-C3 var de tydligaste överraskningarna och körde betydligt snålare än sina officiella siffror.

| Märke och modell | Testförbrukning | Fabrikssiffra | Avvikelse |
|---|---|---|---|
| Hyundai Inster | 13,3 | 14,3 / 14,9 | 7–10,7 % bättre |
| Dacia Spring | 14,0 | 13,2 | 6,1 % sämre |
| Renault 5 | 14,1 | 14,5 / 14,9 | 2,7–5,3 % bättre |
| Leapmotor T03 | 14,2 | 16,3 | 12,8 % bättre |
| Citroën ë-C3 | 14,4 | 16,6 | 13,3 % bättre |
| Dongfeng Box | 15,9 | 15,6 | 1,9 % sämre |
| BYD Dolphin Surf | 17,0 | 15,5 / 16,5 | 9,7–3 % sämre |
| Fiat Grande Panda | 17,5 | 16,8 | 4,2 % sämre |
Hyundai Inster och Renault 5 låg också på plussidan. Andra modeller hamnade något över sina värden, vilket är väntat när en del av körningen sker i högre hastigheter där elbilar drar mer energi. Testet visar samtidigt att små elbilar kan bli ännu mer effektiva i stadstrafik. Vid låga hastigheter arbetar elmotorerna som bäst och de lätta bilarna kan pressa ut förvånansvärt mycket räckvidd ur sina små batteripaket.
Det är helt enkelt motsatsen till en bensinbil där elbilar är som mest effektiva när du kör långsamt. Slutsatsen från ANWB:s genomgång är tydlig: några av de allra billigaste elbilarna på marknaden är bättre än sina egna fabrikssiffror.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















