”Billiga elbilar för vanligt folk” är rena hånet

De förs fram av biltidningar som ”elbilar för vanligt folk”. Men jag tycker det är ett hån mot vanligt folk. Väldigt få vill tränga ihop sig i dyra minibilar med kort räckvidd för att att köra elbil. Små billiga elbilar riskerar att bli ännu en återvändsgränd för bilindustrin. 

De förs fram som frälsningen för folket. ”Nu kommer billigare elbilar för vanligt folk”, skriver Teknikens Värld. Det är inte första gången liknande rubriker förekommer. Vi kanske till och med haft dem här på Carup. Men tror verkligen biltillverkare och motorjournalister på allvar att det är små dyra minibilar på el som ska få vanligt folk att rusa till bilhallen?

Nästan alla bilarna som räknas upp är minibilar på mindre än fyra meter långa. Och när de väl kommer har det visat sig kosta runt 400 000 kronor med rimlig utrusning. Räckvidden är tämligen minimal. Ofta runt 30 mil med ett litet batteri som gör att biltillverkaren kan sälja dem till ett lockpris och hoppas att folk ska välja en dyrare variant med större batteri. Ju mer jag tänker på det ju säkrare är jag på att det här är en återvändsgränd för bilindustrin.

Volkswagen har visat upp sin nya elbil VW Every1 som ska vara för alla. Men att tro att alla vill packa in sig i en liten elbil är naivt, tror jag.

Tror journalister och biltillverkare på allvar att ”vanligt folk” klarar sig med så liten räckvidd och små utrymmen? De fungerar troligen bäst som andrabil åt familjer som redan har en ny elbil som första bil. Den som köper en så liten bil kör i regel ganska lite bil. Och då kommer merkostnaden för att köra på bensin vara tämligen försumbar. Vanligt folk klarar sig inte på en så liten bil. Ytterst få rationella bilköpare är beredda att tränga ihop sig i en liten Fiat för att få äran att köra elbil. Ska man lägga 300 000-400 000 kronor på en bil är det mer rationellt att köpa en begagnad bil som familjen och packning får plats i.

Skulle små  billiga elbilar vara heta skulle vi heller inte ha någon kris på begagnatmarknaden. Redan idag går det plocka upp en fin begagnad elbil med lågt miltal för 200 000 kronor. Ofta med större batteri och större utrymme än de kommande billiga elbilarna som påstås vara för ”vanligt folk”. Det går att köpa en stor fin elbil för samma pengar som de nya elbilarna för vanligt folk. Men de är också trögsålda. Köp en VW ID.3 så slipper du vänta och får en större bil för mindre pengar. 

Dags att byta V70:n mot en elektrisk Fiat Panda?

Det stora problemet är inte prislappen. Halva befolkningen saknar laddningsmöjlighet för att de bor i lägenhet. Och så länge det är billigare att välja en större bensinbil kommer de flesta att göra det. De små billiga elbilarna som ska rädda bilindustrin riskerar att bli en gigantisk återvändsgränd. Vi i Sverige köper av tradition väldigt få småbilar. Nere i trånga storstäder i Europa är de mer relevanta, men att fixa laddinfrastrukturen för massan blir en utmaning.

I Kina kostar hyfsat stora rymliga elbilar inte mer än 150 000-360 000 kronor. Bästsäljaren Tesla Model Y kostar från 363 000. Storsäljande SUV:en BYD Yuan Plus kostar 165 000, och det är inte en minibil. En VW ID.4 kostar 193 000. Där håller elbilarna på att ta över. Men EU-politikerna har infört strafftullar för att skydda den europeiska bilindustrin, i väntan på små billiga europeiska elbilar. Det är en kortsiktig nödlösning som bara köper sig tid. Lösningen är att se till så att även vi i Europa kan köpa en ny rymlig elbil för rimliga pengar. Minibilar kommer inte vara det som får Europa att gå över till elbilar.
LÄS MER: