En billig Kia krossar en fem gånger så dyr Ferrari. Bensinbilen har inte en chans mot elbilen.
– Det är pinsamt, säger Mat Watson.
Motorjournalisten Mat Watson från Carwow visar i ett nytt test hur elbilar har kastat om alla prestandabegrepp inom bilbranschen. I testet ställs en Ferrari Purosangue med sin V12-motor mot en Kia EV6 GT. Även om Ferrarin är mycket dyrare och kraftfullare visar det sig att den inte har en chans.
Ferrari Purosangue har en 6,5-liters V12-motor som ger 725 hästar och ett vridmoment på 716 Nm. Bensinbilen väger 2 150 kg, vilket är något lättare än Kian som väger 2 200 kg. Den italienska SUV:en kostar runt fyra miljoner kronor, vilket är ungefär fem gånger mer än Kian, vars pris ligger på 776 000 kronor.
– Det är lite pengar för så mycket kraft, säger Mat Watson.
Kia EV6 GT har fyrhjulsdrift och 614 hästar via en särskild Launch Control-funktion som aktiveras med en knapp på GT-ratten. Vridmoment når upp till 770 Nm, vilket faktiskt överträffar Ferrarin. Trots det har Ferrarin 111 hästkrafter mer och väger något mindre. På pappret borde den italienska bilen alltså vinna.
Men när bilarna sedan satte igång att tävla mot varandra var det aldrig jämnt. Kian krossade Ferrarin i de tre första loppen. Mat Watson blev väldigt förvånad över resultatet.
– Vad är det för fel på din bil? undrar Mat Watson.
– Den är inte elektrisk, svarar Ferrariföraren.
Efter det tredje racet började varningslampor lysa i Ferrarins instrumentpanel – bromsarna höll på att överhettas. Det var först när Mat Watson, som satt i Kian, aktiverade virtuella växlingar på elbilen som Ferrarin lyckades komma först i mål.
– Oj, kolla, en Ferrari slår en Kia, säger Mat Watson skämtsamt.
Ferrarin lyckades även vinna när de körde ett längre lopp med en rullande start. Efter testet hyllade Mat Watson Kian.
– Den är snabbare, billigare och ser likadan ut, säger Watson.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.