Bilkungen Anders Hedin i jätteaffär – kan sluka bilgigant

Svenske bilhandlaren Anders Hedin, 60 år idag, är på väg att bli hela Europas bilkung. Hedin är på väg att sluka den brittiska bilhandelsjätten Pendragon. Går affären i lås säljer Anders Hedins bilimperium 350 000 bilar per år i Europa. 
Allt började i Borås 1985 när familjen Hedin tog över en Mercedeshall. Snart kan han bli auktoriserad återförsäljare för Aston Martin, Ferrari, Lotus och Rolls-Royce. 

På kort tid har svenske bilhandlaren Anders Hedin seglat upp som Europas nye bilkung. Just nu slåss Hedin Group för att ta över Storbritanniens största bilhandelskoncern Pendragon. Redan nu äger Hedin 27 procent, men krafter inom Pendragon sätter sig emot att den svenske bilhandlaren ska få ta över den brittiska bilgiganten. 

Allt började 1985 i Borås när Anders Hedin och hans pappa tog över Philipson i Borsås som sålde Mercedes och Nissan. Fem år senare köptes Philipson i Halmstad och sedan startade en expansion utan dess like i svensk bilhistoria. 

Pendragon är bland annat auktoriserad återförsäljare för Rolls-Royce, ett märke Hedin bil hittills inte representerat.
Snart kan Anders Hedin titulera sig Ferrarihandlare på visitkortet.

Går den nya affären i lås blir Anders Hedin, 60, Europas mäktigaste bilhandlare. Bara under det senaste året har Hedin Group köpt upp Motor-Car Group i Ungern, Slovakien och Tjeckien, Mercedes-anläggningar i Belgien, Alpina Group i Schweiz, Laakkonen i Finland den stora nederländska bilhandlargruppen Stern.

Redan nu säljer Hedin omkring 200 000 bilar om året, och efter den brittiska storaffären torde Hedin kontrollera 350 000 sålda bilar per år i Europa. Den 9 december ska Hedin meddelade om de lägger bud på hela Pendragon eller drar sig ur affären. Kanske lägger auktionsbolaget BCA ett konkurrerande bud. Men det mesta talar för att Hedin går segrande ur striden.

Idag säljer Hedin Bil 46 olika bilmärken. I koncernens bilhallar i Sverige finns allt från nya kinesiska bilmärken som MG till de mest exklusiva modellerna från Porsche i flera lyxiga anläggningar.  Förra året tog Hedin Group över importen av Ford till Sverige och de tar också in flera kinesiska bilmärken till Sverige. I våras tog de över Renaultimporten i Sverige. Senaste tillskottet är kinesiska lyxmärket Hongqi.

I somras köpte Hedin upp resterna av Saabs konkurs för 503 miljoner kronor.

I somras köpte Anders Hedin upp resterna av Saab för 503 miljoner kronor av regeringen. Reservdelsbolaget Orio hanterar alla kvarvarande reservdelar efter Saabkonkursen 2011. Det enda Anders Hedin saknar nu är ett eget bilmärke. Kanske kan han starta om Saab med hjälp av sina kinesiska samarbetspartners? 

Länge ägde Anders Hedin hela imperiet själv. Men för ett drygt år sedan klev Göteborgs fastighetskung Erik Selin in som 25-procentig delägare efter att ha gått in med 3,5 miljarder kronor i Hedin Group via en nyemission. Att förvärva bolag i den takt som Hedin gör slukar kapital. Den senaste affären i Pendragon beräknas kosta fem miljarder kronor.

Går affären igenom blir Anders Hedin även auktoriserad återförsäljare till Rolls-Royce, Ferrari, Lotus och Aston Martin i Storbritannien. Pendragon sålde förra året 151 000 bilar i 150 anläggningar runt om i Storbritannien.