Biljätten Stellantis är i kris och flera fabriker står stilla. Nu kräver nya vd:n Antonio Filosa att EU river upp sina stränga CO2-krav och förbudet mot förbränningsmotorer.
– Vi måste ändra reglerna och erbjuda kunderna hela det utbud av fordon de vill ha och har råd med, säger han enligt Reuters.
Antonio Filosa är ny vd för Stellantis och ska hålla ihop biljätten med 14 olika bilmärken. Under måndagen besökte han fabrikerna i Turin och träffade italienska bilfack. De är pressade över att Stellantis pausat flera bilfabriker när efterfrågan brister.
I år har Stellantis tillverkning i Italien fallit med 32 procent till 265 500 bilar första nio månaderna. Men vd:n försökte lugna fackpamparna. och lovade att nyanställa 400 personer i Italien och öka bilproduktionen.
– Den italienska planen är solid och bekräftad, sade Filosa.

Men EU:s nya tuffa koldioxidmål och förbud mot förbränningsmotorer kan lägga krokben. Stellantis har verkligen försökt sälja elbilar. Men de tvingades ta fram en ny hybridmodell av Fiat 500 när allt för få köpare ville ha den som elbil. Nu vädjar Filosa till EU-politikerna att mjuka upp reglerna.
– Att EU infört så stränga mål på så kort tid har rubbat både utbud och efterfrågan, sade han under sitt besök.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter