Ett av årets mest förvånande patent har tagits. GM har uppfunnit ett avgassystem för elbilar. Här är tekniken bakom den oväntade innovationen.
Det kan låta märkligt att en elbil behöver ett avgassystem. Elbilar har ju inga avgaser som bensin- eller dieselbilar. Men faktum är att ett särskilt avgassystem kan spela en avgörande roll för säkerheten i elbilar, fast på ett helt annat sätt än vi är vana vid. General Motors har designat ett avgassystem för elbilar som de fått patent för, rapporterar TheDrive.
Inuti elbilens batteripaket finns många små battericeller som tillsammans ger kraft åt bilen. Dessa celler är känsliga och måste hållas svala för att fungera säkert. Om något går fel, till exempel en skada på batteriet eller ett fel i tillverkningen, kan det börja bildas överhettning i en eller flera celler. Detta överhettningsproblem kallas på engelska “thermal runaway”. Det är en okontrollerad kedjereaktion där värmen ökar snabbt och sprider sig från cell till cell.
När detta händer kan batteriet börja avge heta och brännbara gaser. Om dessa gaser inte kan släppas ut på ett kontrollerat sätt finns det risk för att de antänds och orsakar brand eller explosion. Det här är en allvarlig säkerhetsris och därför har GM utvecklat en slags nödlösning. Ett system som kan släppa ut dessa farliga gaser från batteriet på ett säkert sätt innan det hinner bli värre.
I praktiken består systemet av ventiler och kanaler som öppnas om batteriet överhettas farligt mycket. Dessa ventiler leder bort de heta gaserna från de skadade cellerna och vidare ut ur bilen, på ett sätt som minskar risken för att elden ska sprida sig till resten av batteriet eller bilen. Genom att snabbt släppa ut gaserna minskar också värmen i batteripaketet vilket gör att situationen inte eskalerar lika snabbt.

Det här betyder inte att bilen kommer börja spotta ut avgaser som en bensinbil. Systemet ska bara användas i nödfall om batteriet är skadat eller har ett allvarligt fel. Under normala förhållanden finns det inget behov av att släppa ut några gaser alls.
Med denna lösning kan bilens säkerhet förbättras markant. I stället för att en överhettning leder till en total brand och stora skador, kan bilen hantera problemet genom att snabbt och kontrollerat ventilera ut farliga gaser. Det kan i förlängningen rädda både liv och elbilar.
Andra biltillverkare som Stellantis jobbar på liknande lösningar, där de även försöker rena de utsläppta gaserna innan de släpps ut i luften. Men i grunden handlar det om att ge elbilar en säkerhetsventil, något som tidigare varit en svag punkt.
Fotnot: Stora bilden är ett montage.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.