Nu höjs kraven på strafftullar i Europa mot bilar från Kina. Biljätten Stellantis chef Carlos Tavares vill att EU ska ha samma tull som Kina har för bilar från EU.
Blir kravet verklighet kan det slå hårt mot Polestar, Volvo Cars och Tesla.
– Väldigt enkelt bör vi be EU att tillämpa samma villkor i Europa för kinesiska tillverkare som vi konkurrerar under i Kina, säger Carlos Tavares enligt Autonews.
Den kinesiska bilmärkena kommer nu på bred front till Europa. Nyligen berättade Carup att 13 nya bilmärken från Kina snart finns i Sverige. Nu höjs röster på att införa strafftullar för bilar tillverkade i Kina.
Biljätten Stellantis som bland annat äger Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Mopar, Opel och Peugeot vill se en tull på 15-25 procent för kinesiska bilmärken som säljer bilar till EU. Idag är tullavgiften 10 procent.
Enligt Stellantis koncernchef Carlos Tavares är det möjligt att biltillverkarna medvetet säljer sina bilar med förlust för att komma in på marknaden.
– Den europeiska marknaden är vidöppen för kineserna och vi vet inte om deras strategi är att ta marknadsandelar med förlust och höja priset senare, säger han.
Även Frankrike president Emanuel Macron öppnar för att gynna europeiska elbilar framför de importerade, men konkretiserar inte hur det ska göras.
– Amerikanerna köper amerikanskt och följer en mycket aggressiv strategi för statligt stöd. Kineserna stänger sin marknad. Vi kan inte vara det enda området, det mest dygdiga när det gäller klimatet, som anser att det inte finns någon europeisk preferens, säger Macron i en intervju med Les Echos.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter