Biljätte erkänner fel i elbilar – betalar ut ersättning

Stellantis backar efter larm om trasiga laddare i elbilar. Nu ska bilägarna få ersättning och förlängd garanti – men det är oklart om det gäller i Sverige.  
– Om kunden har betalat för utbytet av inbyggd laddare hos den auktoriserade reparatören före april 2021 och tror att han eller hon är berättigad till återbetalning, kan kunden kontakta kundtjänsten för det berörda varumärket, vilket kommer att bedömas från fall till fall, skriver företaget i ett svar till Nederländska konsumentprogrammet Radar.

Många som äger elbilar från Stellantis, som Opel, Fiat och Peugeot men även Toyotas Proace-modeller känner igen det här problemet. Kort efter leveransen får man problem med laddningen. Problemet uppmärksammas i det stora konsumentprogrammet ”Radar” i Nederländerna, landets svar på ”Plus”.

Det märks vid laddstationen när man laddar hemma. Däremot visar det sig inte lika tydligt när man laddar vid snabbstationerna utmed de stora vägarna. Anledningen till laddproblemet är att bilarna har en trasig ombordladdare. 

Peugeot e-208 hör till de drabbade modellerna. Foto: Stellantis
Även Opel Mokka-e kan ha den defekta ombordladdaren. Foto: Stellantis

Tillverkaren Mahle har tillsammans med Stellantis gått ut och bett om ursäkt. Men man vill inte säga vad det är som inte fungerar med laddaren. Däremot har man erbjudit alla drabbade hjälp.
– Stellantis har implementerat en speciell täckning för den här laddaren sedan april 2021. Denna täckning sträcker sig ytterligare två år utöver den vanliga garantiperioden, vilket resulterar i totalt 4 års garanti på delen. Kunder som upplever problem med fordonets inbyggda laddare kan kontakta våra auktoriserade reparatörer för att få den inbyggda laddaren kontrollerad och, vid behov, byt ut delen kostnadsfritt inom denna garantiperiod. Våra återförsäljare och auktoriserade verkstäder är informerade om detta.

Det betyder att om du har problem med din laddare och bilen är med på listan. Då kan du gå till en auktoriserad verkstad. Där kommer man att kontrollera densamma och om det behövs byta ut den utan kostnad under garantiperioden. Åtminstone i Nederländerna, än så länge har Stellantis inte gått ut med vad som gäller i Sverige.
– Vi har inte valt att återkalla bilarna eftersom det rör sig om ett begränsat antal. Vi har heller inte gått ut och informerat kunderna tidigare. Men däremot har vi uppdaterat mjukvaran i alla nya bilar innan de levereras, försvarar sig Stellantis i ett uttalande till Radar.

Vi på Carup.se hörde av oss till Stellantis pressavdelning i Sverige för en kommentar. Men de har inte svarat på förfrågningarna. För importen av Stellantis bilmärken till Sverige och Danmark ansvarar Wismo Group. Men svenska ägare som har drabbats av problemet bör få samma hjälp, annars finns det möjligheter att vända sig till konsumentmyndighetern. 

Elbilarna som har den defekta laddaren

Förekommer i bilar byggda 2019-2022.

  • Peugeot e-208 
  • Peugeot e-2008
  • Citroën ë-C4
  • Opel Corsa-e 
  • Opel Mokka-e
  • DS 3 Crossback E-Tense

Med byggåren från 2020 till 2023: 

  • Citroen ë-Jumpy 
  • Citroen ë-SpaceTourer 
  • Citroën ë-Berlingo / ë-Berlingo XL 
  • Opel Combo-e / Combo-e life 
  • Opel Vivaro-e / Zafira-e liv 
  • Peugeot e-expert 
  • Peugeot e-Rifter 
  • Peugeot e-Traveller 
  • Peugeot e-Partner
  • Fiat E-Scudo / E-Ulysee
  • Fiat e-Doblò
  • Toyota Proace Electric / Proace Verso Electric
  • Toyota Proace City Electric / Proace City Verso Electric

Källa: Radar

LÄS MER: