Biljägaren avslöjar hur han hittar bilar för miljoner

Biljägaren Ryan “The Auto Archaeologist” Brutt hittar sällsynta ladugårdsfynd på löpande band. Nu avslöjar han sin metod för att hitta övergivna bilar värda miljoner.
– Jag har vad jag kallar för min skattkarta.

Ibland undrar man verkligen hur alla dessa biljägare hittar de här övergivna, sällsynta och ibland ovärderliga bilarna, till synes lämnade för döden ute i skogen i någon gammal lada. En av de mest frekventa fyndarna är den erfarne biljägaren Ryan “The Auto Archaeologist” Brutt som i en intervju med motortidningen Hotcars, delade med sig av sina 20 år som biljägare.

– Jag började i slutet av 90-talet, när jag tog mitt körkort. Jag hittade en Cuda 1971 i ett garage i Chicago som fungerade som en uppenbarelse. Om jag kunde hitta den här av ren slump, vad skulle då hända om jag ansträngde mig lite?

I början av sin karriär som biljägare åkte han mest runt. Hans far och hans vänner var också bilentusiaster så det fanns en pågående dialog som ibland gav resultat. Men de riktiga fynden hittade han när han började besöka småstäder och höra med den lokala bilverkstaden eller restaurangen och se ifall de visste något. En metod som han använder än i dag.
– Jag skulle kunna ägna en hel dag åt att följa spår efter spår bara genom att stanna vid bensinmackar. Jag har gjort det massor av gånger och det roliga är att man aldrig vet vad som dyker upp, säger Ryan.

Chicagobon har även ett utspritt kontaktnät som kommer väl till användning mellan varven. Som när han är på sina resor eller vill följa upp ett spår och behöver sova över ett par dagar.
– Jag har vänner över hela landet. I nordöst har du en större befolkning, det vill säga mer grejer men också strängare lagar. När du går ut på landsbygden i exempelvis Pennsylvania eller North Carolina är du i NASCAR-land, där finns det allt möjligt. I Mellanvästra USA finns det väldigt mycket mark, där kan saker skjutas undan och glömmas bort i 50 år utan att det stör någon, säger Ryan. 

Men lite svårare har det blivit eftersom de mindre lokala verkstäderna och bilhandlarna blir allt färre med fördel för de stora aktörerna. Och de så kallade “gråskäggen”, som ofta driver reservdelsaffärer eller liknande, blir definitivt färre menar Ryan.
– Många av de gamla gubbarna som säljer reservdelar har grått skägg. Och det är oftast de som varit där längst eller äger stället och som kan de gamla bilarna, säger Ryan.

Men det är inte bara “gråskäggen” som hjälper till. Folk mailar kors och tvärs från när och fjärran om olika tips och tricks för att leda den erfarne biljägaren på rätt köl. För att organisera alla tips och hålla koll på vad de är för något och var de finns har han vad han kallar för en “skattkarta”. 
– Jag sätter en nål på en karta med informationen på i en app. Just nu har jag cirka 2000 nålar med ladugårdsfynd. Många kontaktar mig också och försöker få tag på kartan, säger Ryan.

Skattkartan har hjälpt honom många gånger men han använder även Facebookgrupper, Craigslist och Ebay. Men det händer också att han använder sig av lite mer okonventionella metoder, som när han hittade en “Hemi Cuda” på Google Earth. 

– Jag hade hört lite rykten om att det fanns en lila Hemi Cuda någonstans i Utah. Sen var det någon som lade upp en bild av den på Facebook, på ganska långt avstånd. Sedan försökte jag matcha bakgrunden med olika platser på Google Earth fram till att jag till sist hittade rätt, säger Ryan. 

En av de mest udda platser som Ryan hittat ett ladugårdsfynd på, är uppe i taket i en killes butik. Anledningen till att den hamnade där var för att personen ägaren behövde göra plats för sin renovering av en annan bil och stoppade därför upp bilen i taket bland takbjälkarna. 

– Det var en Hemi Superbird. Det var ett bra fynd. Jag har också hittat ett gäng bilar i ett gammalt traktorsläp. Jag har också hittat bilar på skolor. Det finns en kille i Kansas som köpte grundskolan han gick på och gjorde om gymnastiksalen till ett garage. De som inte fick plats där stoppades in i klassrummen, säger Ryan. 

Konstigast av allt var kanske när han besökte en reservdelsaffär i Chicago som hade ett tegelrum utan ingång på baksidan. Varför skulle man bygga ett tegelrum utan dörr, frågade sig Ryan.
– Så vi slog hål i väggen och hittade en 1971 Monte Carlo och en Volkswagen Bubbla. Det var det konstigaste, varför mura in dem?

Men bortsett från alla lustigheter och underliga upplevelser så är det ändå jakten som motiverar honom mest. Det finns inga pengar i det nödvändigtvis och det blir många långa resor. Men att hitta coola och övergivna gamla bilar i lador, ibland värda miljoner, ger honom spänning i vardagen och ger honom också en chans att låta ägarna veta vad deras bilar är värda. För att inte tala om alla häftiga historier som kommer upp till ytan.
LÄS MER: