Laddhybrider har visat sig släppa 298 procent mer i verkligheten än på papperet. Nu kräver bilindustrin att obligatorisk laddning ska införas för att slippa skattechock.
En ny undersökning som EU genomfört av laddhybrider visar att den verkliga förbrukningen och utsläppen är fyra gånger högre än den som anges när bilarna säljs. EU håller på att skärpa reglerna. Nästa år klarar sig laddhybriderna utan skattehöjning, men för bilar som säljs 2027 blir det värre. En vanlig laddhybrid kan få uppemot 5000 kronor i skatt, enligt uppgifter.
Men nu vill bilindustrin mota skattechocken. När de säljer färre laddhybrider blir det svårt för biltillverkarna att nå EU:s klimatmål, och chockböter hotar. Tyska bilindustriföreningen VDA kräver nu en radikal lösning. De kräver att förarna ska ladda sina fordon efter en viss körsträcka, annars kommer motoreffekten att strypas automatiskt, uppger Frankfurter Allgemeine Zeitung.
– I framtiden skulle laddhybrider kunna utformas så att regelbunden laddning är obligatorisk, säger Hildegard Müller som är ordförande för VDA.

Just nu är den boom för laddhybrider i Sverige. De ökar mer än elbilar och Sveriges mest sålda bilmodell är laddhybriden Volvo XC60. Om den tyska bilindustrin får som de vill ska skattechocken slopas mot att ägarna tvingas att ladda sina bilar. Förslaget kan också vara ett led i bilindustrins försök att få EU att riva sitt förbud för förbränningsmotorer som ska införas 2035.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















