Nu kan EU tvingas vika sig gällande de nya stränga Euro 7-reglerna. Billobbyn vann och slipper de tuffa reglerna, enligt Politico.
– I ljuset av de nuvarande geopolitiska och ekonomiska omständigheterna har en slutlig översyn gjorts, uppger EU-kommissionen.
Den nya avgasnormen Euro 7 skulle ha införts om drygt två år och skulle innebära en kraftig skärpning jämfört med Euro 6. Det skulle även ha innefattat partikelutsläpp från bromsarna. Men nu uppges bilbranschens lobbyister ha vinnit över EU.
Enligt Politico kommer de nya tuffa reglerna inte att bli verklighet. Istället kommer samma nivå som gäller enligt Euro 6 att fortsätta gälla för både personbilar och skåpbilar. Bilindustrin har klagat över kostnaderna, och gör nu stora vinster på att slippa införa de nya kraven för förbränningsmotorer som ända ska fasas ut om 12 år.
Istället låter EU bilindustrin fokusera mot 2035 då all försäljning ska vara helt elektrisk.
– Ur ett branschperspektiv behöver vi inte Euro 7, eftersom det kommer att dra resurser som vi borde spendera på elektrifiering. Varför använda knappa resurser för något för en kort tid? Branschen behöver det inte, och det är kontraproduktivt, säger Carlos Tavares, vd för Stellantis.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter