Att vara expert på bilar räcker inte – bilhandlare gick själv på lömsk blåsning. Bilen saknade en helt avgörande komponent.
– Jag trodde att jag skulle dö. Hjärtat liksom stannade, säger tidigare bilhandlaren Kent Nygren, till Folkbladet.
Att göra en bra och säker bilaffär upplevs av många som komplicerat. För den genomsnittlige köparen är det alltid svårt att avgöra om man verkligen kan lita på det bilsäljaren säger och om priset är rimligt. Nyligen visade det sig dessutom att även en riktig bilexpert kan bli grundlurad i en bilaffär. Kent Nygrens yrkesliv och fritid har till stor del kretsat kring motorer. Men när han och frun köpte en fyrhjulsdriven Kia Sportage på Blocket skulle köpet visa sig vara allt annat än de först trott.
Paret köpte bilen i slutet av förra året av en bilfirma i Umeå. De betalade 98 000 kronor och till en början fungerade bilen utan några större problem. Det var först när Kent Nygren upptäckte en oljefläck på golvet som han bestämde sig för att undersöka bilen underifrån.
– När jag liksom var under bilen gick jag bakåt och kikade. Plötsligt såg jag att bilen saknade mellanaxel, det var helt tomt där den skulle sitta, säger Kent, till Folkbladet.

Efter upptäckten bestämde sig Kent Nygren för att besikta bilen redan samma dag. Besiktningspersonalen kunde konstatera samma sak. Den fyrhjulsdrivna bilen var inte fyrhjulsdriven eftersom den saknade kardanaxeln som gör bilen det. På grund av den underkända besiktningen bestämde sig paret för att lämna tillbaka bilen till firman i Umeå.
– Försäljaren blånekade. Han sa att bilen var i toppskick när vi tog den och vidhöll att bilen var fyrhjulsdriven när den såldes och att axeln i så fall måste ha blivit stulen efter köpet, berättar Liisa Nygren till Folkbladet.
Paret anmälde bilköpet till ARN hösten 2024 och i juni 2025 gav nämnden Liisa och Kent rätt att häva köpet. Strulet slutade däremot inte där.
– Ett beslut av ARN är inte tvingande, bara en rekommendation. Jag tog kontakt med dem och frågade om de skulle följa beslutet. Det skulle de, svarade de och bad om telefonnummer till oss. Då skulle de kontakta oss. Men när jag skickade telefonnumret så blockerade de allting. Det gick aldrig att komma i kontakt med dem på något vis. Alla mejl, allting, säger Kent till Folkbladet.
Kent och Liisa blev då tvingande att vända sig till en advokat. Tillsammans med advokaten tog de kontakt med personen som ägde bilen innan bilfirman köpt in den. Det avslöjades då att det fanns dokumenterat att axeln monterats bort tidigare på grund av missljud. Paret lyckades med juristen komma fram till en lösning med bilfirman där Kent och Liisa fick behålla bilen, och ersattes med 25 000 kronor.
– Jag har varit fordonsmekaniker och haft egen bilfirma, jag har haft det som mitt största fritidsintresse. Att man trots det ändå kan bli så jävla blåst, nog jag har känt mig riktigt dum. Och samtidigt, vem fan lägger sig på rygg och kollar om kardan är kvar, avslutar Kent till Folkbladet.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.















