Bilen som inspirerade Christian von Koenigsegg att starta egen bilfabrik visar upp sig på racerbanan.
– Jag är helt övertygad om att den satte igång processen för mig, säger Koenigsegg.
Utan filmen ”Flåklypa Grand Prix” hade det nog inte funnits något Koenigsegg. Den norska succéfilmen skapade Christian von Koenigseggs livsdröm.
– När jag såg Flåklypa så blev jag helt blown away. Jag ville bli som den här cykelreparatören och bygga något häftigt och konkurrera med de stora bilmärkena. Jag är helt övertygad om att den satte igång processen för mig , säger Christian von Koenigsegg till norska TV2.
Flåklypa Grand Prix är idag en lite bortglömd film. Men 1975 blev den Norges största filmsuccé någonsin med 5,5 miljoner sålda biljetter i ett land med 5 miljoner invånare. Varje jul går filmen i repris i norsk tv – och miljontals nostalgiska norrmän bänkar sig.
I filmen bygger cykelreparatören och uppfinnaren Reodor Fälgen den egna bilen Il Tempo Gigante som sedan deltar i Flåklypa Grand Prix. Bilen har bland annat två hastighetsmätare, en som slutar på 250 km/h och en som går till hela 400 km/h.
Faktum är att bilen finns på riktigt. Och nyligen visade den upp sig på norska racerbanen Rudskogen under Gatebils-festivalen. Verklighetens Il Tempo Gigante byggdes i Italien i samarbete med flera norrmän. Bilen är 6,8 meter lång och väger 3500 kg. Drivlinan är inte helt olik Koenigsegg. Den har en 7,6 liters Big Block-V8 på 540 hästkrafter som var en gåva från Niki Lauda. Il Tempo Gigante har även en gasturbinmotor längst bak. Men hastighetsmätaren som är graderad till 400 km/h behöver aldrig användas. Verklighetens kopia av filmbilen toppar 180 km/h.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter