Bilen som definierade hela 80-talet fyller 40 år

Ferrari Testarossa fyller 40 år. Modellen blev en symbol för 1980-talet och gjorde succé i Miami Vice. Idag rusar rödtoppen i värde.

Det var den andra oktober 1984 och Lido Club på Champs Elysee var fullproppat till bristningsgränsen. Plötsligt släckte något ljuset, några blev rädda och ögnade mot nödutgångarna. Men alla blev kvar stående alldeles tysta, man kunde höra en knappnål falla.

Plötsligt började något hissas ner från taket. Det var en knallröd Ferrari Testarossa, färgen i kontrast mot mörkret i lokalen fick den att gnistra som en rubin. Sedan hissades den sakta ner tills bilen stod på golvet.
Då tändes en diskret belysning och folkmassan trängde sig fram för att få en glimt. Det var Ferrari Testarossa som för första gången visades upp för allmänheten. Eller i alla fall en utvald skara av allmänhet.

Precis som vanligt när det handlade om italienska supersportbilar hade fordonen ritats av karlar, men visades upp av lättklädda flickor. Och som alltid med de här bilarna skröt Ferrari med att han satt den starkaste motorn någonsin i en produktionsbil.

Men det var inte det som tog andan ur folk. Det var gälarna på sidan, Testarossans ikoniska luftintag som blev stilbildande in i vår tid. Dagen efter visade bilen upp i Ferraris monter på Paris stora bilmässa, en annan stod hos Pininfarina, som stod för den numera legendariska designen. Och de tog genast upp 37 beställningar.

Just denna bil är den första Testarossan som tillverkats, och visades upp på The Aurora i Båstad i somras.

Testarossan kom som en bitsk konkurrent till Lamborghinis Countach. Hen var en rödluva, precis som namnet säger, med en V12 motor och en topphastighet på nästan 300 kilometer i timmen. Det blev genast stor succé.

Under 1980-talet var lyx och konsumtion på modet. Börshajarna tog över ingenjören som samhällets hjälte och bilden av den rika Manhattanbon med en gigantisk mobiltelefon, i en Testarossa med en arrogant blondin, blev stilbildande för framgång.

Bilen blev dessutom ännu mer populär när den fick en framträdande roll i Miami Vice. Plötsligt kom Don Johnsons karaktär Sonny Crockett körande i en vit Ferrari Testarossa, med en polislön i bagaget skulle man nog säga att seriens författare hade en fantasi bortom alla gränser.

Testarossan tillverkades under sju år. Den sista byggdes 1991 och då hade ungefär 7100 bilar lämnat fabriken utanför Modena i Reggio Emilia. De allra flesta finns förstås kvar än idag. Och de här bilarna blir bara dyrare med åren.

Om du inte har råd att köpa en Ferrari Testarossa, så finns Buragos klassiska modeller. När bilen stod på toppen av sin popularitet under 1980-talet stod de på många barns önskelista. I dag får man hosta upp en hygglig slant för att köpa en sådan här modell.
LÄS MER: