Bilen för de tuffaste hantverkarna: Land Rover Defender Hard Top

Nu släpper Land Rover nya Defender i en tuff och oöm arbetsmodell. 
Bilen är som gjord för de svåraste byggjobben i oländig terräng. 
Bilen får dra 3,5 ton och kan vada i vatten upp till 90 cm.

[Best_Wordpress_Gallery id=”64″ gal_title=”Defender”]

Intresset för nya Land Rover Defender har varit stort sedan bilen presenterades för världspressen på Frankfurt Motorshow hösten 2019. Och efter att bilen gick att beställa tidigare i våras har beställningarna strömmat in. Men Land Rover Defender är också en arbetshäst, som nu lanseras i två skåpbilsversioner – en kort 90-modell och en längre 110-modell.

Namnet Hard Top går tillbaka till 1950-talet då en Land Rover med avtagbart tak lanserades. Det gjorde bilen säkrare och gav samtidigt skydd mot väder och vind. Den nya Defender Hard Top är en fortsättning på denna modell men nu med fast tak.

Nya Defender Hard Top utvecklades av Land Rover Special Vehicle Operation för att göra den användarvänlig, praktisk och tålig.

– Vi har maximerat funktionalitet och användarvänlighet i den nya Defendern och den har de tåligaste materialen och de smartaste lastningslösningarna, sägerf Michael van der Sande, VD, Land Rover Special Vehicle Operations.

90- och 110-versionerna kan både fås med vanlig fjädring och med luftfjädring. Båda lösningarna ger fantastiska terrängegenskaper med en markfrigång på 291 mm.

Med en släpvagnsvikt på 3,5 ton och med imponerande lastkapacitet kommer nya Defender Hard Top dra tungt och tar sig fram med fyrhjulsdrift. Med system som Advanced Tow Assist blir det enkelt att backa i svåra situationer – den är som gjord för byggplatsen och tuffa jobb. Och om regnet öser ner krävs mer än 900 mm innan det orsakar problem för Defendern.Det finns naturligtvis inga baksäten. Å andra sidan är det möjligt att få ett tredje extrasäte fram. På så sätt kan bilen rymma tre personer.

– Med Defender Hard Top får Land Rover ytterligare en intressant modell. Redan nu kan vi bygga om en vanlig Defender till en skåpbil. Med den fabriksbyggda skåpbilen får vi en bil som är byggd av de bästa för de tuffaste och mest utmanande uppdragen, säger press- och PR-chefen Søren Hyltoft på Jaguar Land Rover i Sverige.