Bildspecial: Nya Mercedes G-klass får 585 hk

Nya Mercedes G-klass är här. Modellen som har funnits i 45 år förnyas försiktigt på ytan. Men under skalet döljer sig mängder av ny teknik. Toppmodellen Mercedes-AMG G 63 har en 4-liters V8:a med dubbelturbo som ger 585 hk och 850 Nm.

Den allra första G-Klass eller ”Geländewagen” lanserades redan 1979 och till stor del ser bilmodellen likdan ut idag. Det enda som stör är att Mercedes sänkt gummilisten på sidan för mycket. Precis som den första Geländewagen har den nya generationen ramkonstruktion, tre mekaniska diffspärrar, mekanisk lågväxel, stel bakaxel och individuell framhjulsupphängning.

Nya generationen är dock kraftigt förändrad under skalet och kan för första gången fås med säkerhetsfunktioner som inte tidigare funnits på G-Klass. Bland annat aktiv styrassistent, aktiv nödbromsassistent och adaptiv farthållare. Men en Geländewagen gör sig så klart bäst ute i terrängen. Toppmodellen AMG G63 dricker i sig 1,47 liter bensin per mil och gör 0-100 km/h på 4,4 sekunder.

Nya funktionen Offroad Cockpit ger data som är speciellt anpassad för körning i svåra förhållanden. Här återfinns också ”genomskinlig motorhuv”. Ett system som använder bilder från bilens kameror till att projicera en bild som gör att det upplevs som att det går att se igenom motorhuven. Föraren ser allt som är omedelbart framför bilen även i starka lutningar.

Tre versioner av Mercedes G-klass

Dieseldrivna G 450 d har en rak 3-liters 6:a på 367 hk och 750 Nm och en förbrukning från 8,7 l/100 km (WLTP).
G 500 har en rak 6-cylindrig bensinmotor på 449 hk med ett maximalt vridmoment på 560 Nm. Förbrukning från 10,9 l/100 km.
Toppmodellen Mercedes-AMG G 63 har en 4-liters V8:a med dubbelturbo som ger 585 hk och 850 Nm. Det gör att bilen kan ta sig 0–100 på 4,4 sekunder. Bränsleförbrukningen är från 14,7 l /100 km.
Källa: Mercedes-Benz

LÄS ÄVEN: