Bildspecial: Nya råa BMW M2 får 460 hästkrafter

BMW:s busigaste och kanske allra renhårigaste körmaskin är här. Nya BMW M2 är nu avtäckt och får en mer brutal look än tidigare. Under huven finns en rak sexa på 460 hästkrafter.

Nya BMW M2 kan bli en av BMW:s sista traditionella prestandabilar utan elmotorer och batteri. Nya M2 får ett mer brutalt och chockerande utseende än de aningen diskreta föregångarna. Bilen får en välbekant siluett, men många detaljer sticker ut. 

Grillen får njurar utan ramar och horisontella ribbor istället för ramar, som ser mer aggressiva ut. Skärmarna har har en enorm breddning som ger bilen en muskulös look. Baktill finns fyra enorma avgaspipor inramade av fyrkantiga diffusorer.

M2 har fått rejält utökad effekt och under huven finns en rak sexa på tre liter med dubbelturbo på hela 460 hästkrafter. Den är kopplad till en sexväxlad manuell låda eller 8-stegad automat. Vridmomentet är mäktiga 550 Newtonmeter. Den nya motorn varvar till maximalt 7 200 varv per minut, men toppeffekten finns vid 6250 varv.

M2 är en renhårig och traditionell BMW och kommer med endast bakhjulsdrift, fyrhjulsdrift finns inte ens som tillval. Med manull låda gör bilen 0-100 km/h på 4,1 sekunder, medan automaten med variabla växlingslägen klarar samma sprint på 3,9 sekunder. Toppfarten är begränsad till 250 km/h, men utökas till 285 km/h om du väljer till M Driver’s Package.

Adaptiv fjädring är standard och den går att ställa i flera lägen. Det finns även ett M Dynamic Mode som tillåter mer sladdar särskilt om du ställer M Traction Control i det minst ingripande läget av de 10 som finns. 

Förarmiljön andas traditionell BMW-stil, även om den domineras av en stor kurvad skärm. Körrelaterad information visas i en ny grafisk layout på den 12,3-tums informationsdisplayen. M-specifika widgets för fordonsinställning och däckens skick finns i den 14,9-tums kontrolldisplayen. 

Föraren och främre passageraren får sportstolar i modellspecifik design med Sensatec/Alcantara-ytor som standard. M Sportstolar med inbyggda nackstöd och perforerade ytor i Vernasca-läder/Sensatec finns som tillval. M Carbon sportstolar finns också som ett ännu mer exklusivt tillval. De kapar bort 10,8 kg av bilens vikt.