Bildspecial: Modern version byggs av ikoniska Porsche 911 Turbo

Är det här världens snyggaste Porsche? Singer gör en modern tolkning av klassiska Porsche 911 turbo. Den ikoniska superbilen behåller sin själ – men tas till nya moderna höjder. 
– Min första åktur någonsin i en Porsche 911 Turbo som 11-åring 1976 gjorde mig torr i munnen och mållös. Fyrtiofem år efter det livsförändrande ögonblicket är jag glad över att presentera denna hyllning, säger Rob Dickinson, grundare för Singer.

Singer har blivit världsberömda för smakfulla restodmods av klassiska Porschemodeller. Hittills har det mest handlat om att förvandla 964-modellen till 70-talsmodeller med modern teknik och moderna prestanda. Nu lägger företaget in en växel till och presenterar sin moderna tolkning av Porsche 930, den ikoniska turbomodellen av 911 som lanserades i mitten av 1970-talet. 

– Jag glad över att presentera resultaten av vår studie som syftar till att fånga den fantastiska spänningen i Porsches första “superbil” samtidigt som jag ombildar dess prestanda och förfining och samarbetar med ägarna för att ta båda till nya höjder. Jag tror att det är en passande hyllning till en bil som förändrade mitt liv och många andras, säger Rob Dickinson. 

Prototypen till Porsche 911 Turbo Singer är ett resultat av att många kunder har frågat efter en restomod på 911 Turbo. Redan nu har mer än 70 kunder reserverat bilar. Som vanligt kommer singer att använda Porsche 964 som grund, 911-generationen som tillverkades mellan 1988 och 1993. Med en befintlig bil som grund förädlar och moderniserar Singer et mesta: Kaross, motor, bromsar, elektronik och andra system. 

I originalversion har Porsche 930 Turbo en 3,0-liters eller 3,3-liters luftkyld boxersexa med en enkel turbo. Effekten var 260 eller 300 hästkrafter, senare modeller hade högre effekt. Singer uppgraderar motorn till 3,8-liter och ger den dubbla turbo och modern motorelektronik. Resultatet är minst 450 hästkrafter. Köparna kan välja mellan bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Någon automatlåda är det inte tal om, Singer Turbo kommer med en sexväxlad manuell låda. 

Karossen moderniserad och gjord helt i kolfiber, men är trogen de ikoniska linjerna från 930 turbo. Bland annat har ett luftintag gömts i hajfenslisten bakom dörren. Den klassiska spoilern har blivit större och har kraftigare luftingtag. Bilen rullar på bredare Fuchsfälgar. Även interiören är som ett konstverk. Sportsätena är klädda i ädlaste läder och gömda i Porschens klassiska instrumentbräda sitter moderna ljudsystem och infotainment. 

Prislappen? Det brukar inte vara något problem för kunderna, men en begagnad Singer av enklare modell kostar från en miljon dollar. Räkna med över 10 miljoner kronor för Singer 911 Turbo. Bilen kommer att göra sin publika premiär på 2022 Goodwood Festival of Speed ​​den 23-26 juni 2022.