Bildspecial: Lamborghini nya superbil för rally och terräng

Lamborghini släpper Huracan Sterrato som är en superbil för rally och terräng. Bilen får tåliga plastsköldar och har en markfrigång på cirka 15 cm och har en V10 motor på 610 hästkrafter. 

Den senaste trenden är superbilar med hög markfrigång och tuffa plastsköldar à la Volvo XC70. Många är trötta på superbilar som knappt går att använda i vardagskörning och försäljningssiffrorna för super-SUV:ar som Lamborghini Urus och Ferrari Purosangue visar tydligt vad köparna vill ha. 

Porsche han första med sin 911 Dakar, nu kommer Lamborghini med den terränggående superbilen Huracan Sterrato. Bilen har fått markfrigången höjd med 44 mm, men den är ändå inte mycket högre än en vanlig standardbil. Men ungefär 150 mm markfrigång ger den ett tufft utseende och gör att den klarar gupp och farthinder. 

Om du vill ta en tur på terrängbanan kan det vara bra att veta att underredet är skyddat med aluminiumplåtor och att de 19-tums Bridgestone Dueler AT002-däcken ska klara både grus och asfalt. 

Växelväljaren har ett rallyläge när du ska köra på grusvägar, dessutom finns en snorkel på taket som ska göra att motorn drar i sig mindre damm när du kör på grus. Bilen har svarta skärmbreddare som gör att du ska kunna nudda grenar utan att få repor. 

Precis som vanliga Huracan har Sterrato en V10-motor på 610 hästkrafter bakom framstolarna. Vridmomentet är på 565 Newtonmeter. Sterrato är lite tyngre än vanliga Huracan och väger in på 1470 kg. 

Prestandan lär räcka gott för rallykörning. 0-100 km/h går på 3,4 sekunder och toppfarten är strypt till 260 km/h. Prislappen är inte officiell ännu, men räkna med någonstans norr om fyra miljoner kronor. Med den senaste förändringen håller Lamborghini på att bli ett terrängbilsmärke. Redan nu består mer än halva försäljningen av SUV:en Urus.