Exakt 70 år sedan Sir Stirling Moss vann Reims Grand Prix får den första köparen sin nybyggda Jaguar C-Type. Jaguar handbygger åtta nya exemplar av den ikoniska modellen. Bilen har exakt likadan motor som 1952 – rak sexa med tre weberförgasare.
Jaguar XK120-C är en mytomspunnen bilmodell som är mer känd under namnet C-Type. Bilen vann Le Mans två gånger och var den första bilen med skivbromsar som vann ett stort racinglopp. Segern togs den 29 juni 1952. Sir Stirling Moss vann Reims Grand Prix med den vackra Jaguaren. Vad kan passa bättre än att visa upp den första färdiga C-Type Continuation exakt 70 år senare?
Bilen är en av åtta C-Type som Jaguar nytillverkar. Alla görs exakt enligt de specifikationer som 1953 års C-Type hade vid modellens andra vinst i Le Mans. Det innebär en rak 3,4-liters, 220 hästkrafter sexa med tre Weber-förgasare och skivbromsar runt om. Originalmodellen av Jaguar C-Type byggdes bara i 43 exemplar.
Den allra första bilen i serien är lackerad i en pastellgrön färg med mockagröna säten, till utseendet mycket lik den bil Sir Stirling Moss rattade för 70 år sedan. Jaguar Classic Works i Coventry lägger ner 3 000 timmar på att bygga varje bil. Efter att det första exemplaret byggs klart får bilen en shakedown på 40 mil.
– Våra exklusiva Continuation C-type har de tekniska innovationerna och specifikationerna för den ultimata Le Mans-vinnande bilen från 1953, inklusive den innovativa Dunlop skivbromsuppsättningen som vann i Reims 1952, säger David Foster, teknisk chef för Jaguar Classic.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter