Lotus tänker bli Englands svar på Porsche och lanserar sin första SUV. Nya Lotus Eletre är helt elektrisk och får 600 hästkrafter. Räckvidden ska vara omkring 60 mil och bilen delar mycket av tekniken med Volvos kommande elbil.
Under ett mycket påkostat event i London hade Lotus nya SUV Eletre världspremiär. Efter att ha byggt lätta små sportbilar i decennier presenterar Lotus raka motsatsen: En stor tung elektrisk SUV. Nya Eletre är över fem meter lång och får ett batteri på 100 kWh. Räckvidden vill Lotus inte avslöja. Men ingen sportbilstillverkare, inte ens Ferrari, kan avstå från att bygga SUV:ar längre.
Eletre bygga på en plattform som kallas Lotus Electric Premium Architecture-plattform. Effekten börjar på 600 hästkrafter med en motor som driver varje axel. Accelerationen upp till 100 km/h tar mindre än 3,0 sekunder och toppfarten är 260 km/h.
Lotus ägs av Geely som även är huvudägare i Volvo och Polestar, och även om Lotus inte skryter med det så delar bilen en stor del av tekniken med de kommande modellerna Volvo Embla och Polestar 3. I Lotus fall betyder det ett batteri på över 100 kWh som ger en räckvidd på 60 mil. Bilen får 800-voltsladdning och kan laddas med 350 kW. Den får även luftfjädring och bakhjulsstyrning samt aktiva krängningshämmare. Räkna med att Volvo och Polestar kommer få liknande specifikationer på deras nya elbilar som visas inom några månader.
Formen på Lotus Emira är en sak som genast delade betraktarna. Ful eller snygg? Fronten är väldigt aggressiv och bilen är ganska låg för att vara en SUV. Lotus hakar på den nya trenden med delade strålkastare i fronten, som bland annat BMW har på nya 7-serien. Grillen kommer med aktiv aerodynamik och kan öppnas när batteripaketet, motor och bromsar behöver kylning.
Precis som hos Volvo så har Eletre Lidarsensorer. Det sitter två på taket, en fram och en bak. Dessutom sitter det två i närheten av framskärmen. Bilen har dessutom kameror som sidospeglar. Vi räknar kallt med att Lotus inte utvecklat denna avancerade teknik själva, utan att den är lånad från Volvo. Enligt Lotus ska bilen klara autonom körning, men i vilken utsträckning är oklart.
I stort sett består förarmiljön bara av en skärm, Lotus har dock sparat en remsa framför föraren där hastigheten och annan viktig information visas.
Bilen byggs inte i Storbritannien, utan i en ny Geelyfabrik i Wuhan i Kina. Leveranserna av Eletre startar nästa år.
Fakta Lotus Eletre
Effekt: 600 hk
Batteri: 100 kWh
Laddningshastighet: 350 kW
Räckvidd: Ca 60 mil
Längd: 5,10 m
Bredd: 2,14 m
Höjd: 1,63 m
Toppfart: 260 km/h
0–100 km/h: Under 3 sekunder
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter