Nu presenterar Ford nya Ranger Raptor. Den råa pickupen får en V6:a med dubbelturbo och 288 hästkrafter. En ny mer avancerad fyrhjulsdrift med elektroniskt styrd diffspärr ska ge ännu bättre framkomlighet i terrängen.
Nya Ford Ranger Raptor kommer till Sverige under sista kvartalet i år. Den stora nyheten är att bilen kommer med en stark bensinsexa från start istället för dieselfyra. En helt ny 3,0-liters EcoBoost V6-bensinmotor med dubbelturbo, ger 288 hk och 491 Nm i vridmoment. En lite svagare tvåliters turbodiesel kommer först säga år.
Ford har gett bilen ett ställbart avgassystem för de som vill ha högre motorljud från V6:an. Det bullrigaste läget kallas för Baja och är endast avsett för terrängbruk. Fjädringen är helt omgjord, uppger Ford. Nya övre och nedre kontrollarmar av aluminium, längre fjädring fram och bak samt en Wattlänk bak har designats för att ge mer kontroll över ojämn terräng i hög hastighet.
Dessutom får bilen aktiva stötdämpare som känner av bilens position. Kopplat till Ranger Raptors valbara körlägen har Live Valve bypass-system utvecklats för att ge bättre komfort på vägen och terrängkörningskvalitet både vid hög och låg hastighet. Förutom att arbeta med körlägen jobbar systemet i bakgrunden för att förbereda Ranger Raptor för olika förhållanden. När stötdämparna komprimeras, ger olika zoner inom bypass-systemet exakt det stöd som behövs för aktuell färd, och fungerar i omvänd riktning när stötdämparna återgår till full höjd.
Även fyrhjulsdriften är mer avancerad än hos den nuvarande modellen. Nya Raptor har en elektroniskt styrd differentialspärr med låsningsbara främre och bakre differentialer. Nya Ranger Raptor har sju valbara körlägen för att hantera allt från jämna vägar till lera och hjulspår, inklusive det terrängorienterade Baja-läget.
Många väljer förstås Raptor-modellen för designen. Den ny generationen har utsvängda hjulhus och ny strålkastardesign framhäver pickupens bredd. Kupén har nydesignade sportstolar fram och bak för att öka komforten och erbjuda mer stöd.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter