BMW drar täcket av sin kanske oskönaste bilmodell någonsin. Nya 7-serien bryter helt med modellseriens klassiska eleganta linjer. Den får delade lampor, gigantgrill och en ganska klumpig sidolinje.
De läckta bilderna stämde dessvärre. BMW visar nu upp den sjunde generationen av 7-serien och rent subjektivt är mitt första intryck att det är den fulaste 7-seriebilen från BMW någonsin. De delade strålkastarna som ramar in jättegrillen är BMW:s nya look, men bilen gör sig verkligen inte på bild. Den nya sjuan har dessutom en ganska hög midjelinje för att den elektriska versionen ska få plats med sitt stora batteri i golvet.
Utseende ligger ju i betraktarens öga, och det finns förhoppningsvis många som tycker nya sjuserien är snygg och mäktig. Bakom utseendet ligger noggranna kundstudier. Bilens ljuspunkter är att den är fullspäckad med nyskapande teknik. Vad sägs om en 31-tums panoramaskärm i baksätet där passagerarna kan kolla på bio under resan?
Nya 7-serien släpps både som elbilen i7 och i fossildrivna varianter som 740 i med en sexycylindrig motor på 380 hästkrafter som instegsbil. BMW 760i har inte längre någon V12:a, utan kraften kommer från en V8 med mildhybridteknik. Bilen har 543 hästkrafter.
Det nya flaggskeppet är elektriska i7 xDrive60. Den har två elmotorer som ger 536 hästkrafter och en räckvidd på cirka 48 mil innan det är dags att ladda. BMW säger sig ha lyckats sänka det totala koldioxidavtrycket för 7-serien med hela 39 procent.
De nya strålkastarna lämnar ingen oberörd. De översta lamporna är varselljus, medan de nedre är dolda när de inte används och innehåller halv- och helljus.
Många som köper en 7-serie använder endast baksätet och där finns det ett teaterläge som förvandlar bilen till en privat biograf. Bildskärmen sänks ner, solskydden höjs upp och innerbelysningen dämpas. Vill du sitta riktigt bekvämt när du tittar på film så går det fälla ryggstöden nästan lodrätt. Bion och andra kontroller för baksätespassagerarna kan styras via touchskärmar i dörrarna, inklusive att ringa samtal som hörs i högtalarna som sitter i nackstöden.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter