Bildextra: Så testas BMW i5 med nytt superbatteri i Sverige

BMW vintertestar nu sin nya 5-serie för fullt i norra Sverige. Den elektriska versionen BMW i5 med ett banbrytande superbatteri och närmare 80 mils räckvidd får visa vad den går för under extrema tester i Arjeplog. 
– De snötäckta vägarna och frusna sjöarna i norra Sverige, med sina vidsträckta isområden skapar den perfekta miljön för tester, uppger BMW. 

BMW visar nu upp kamouflerade bilder på sin nya 5-serie som ska avtäckas i oktober. Den elektriska versionen BMW i5 har verkligen fått bekänna färg under en 300 mil lång roadtrip från Tyskland till Arjeplog i norra Sverige. Det blir BMW:s första 5-seriebil någonsin med eldrift. 

BMW har hållit på att vintertesta elbilen under mer än ett år för att optimera drivlinan. Fokuset ligger på hur bilen presterar i halka och extremt låga temperaturer. Nu börjar testerna nå sin slutfas i BMW-koncernens vintertestcenter i Arjeplog.

I februari fick prototyper av BMW i5 göra en långresa från München till Arjeplog. De maskerade bilarna kördes från bayerska alperna via Danmark och upp till kanten av polcirkeln i svenska Lappland.

– Resan på 3 000 kilometer gav en tidig möjlighet för motorerna, kraftelektroniken, högspänningsbatteriet och det integrerade värme- och kylsystemet för kupén och batteripaketet att visa sin avancerade nivå av beredskap på en långväga resa, uppger BMW. 

Enligt BMW innehåller nya i5 ”banbrytande battericellsteknik” med intelligent styrd termisk hantering. Det ska ge ännu längre räckvidd och kortare laddningstider även i låga temperaturer. Sannolikt kommer batteriet att få BMW:s nya större cylindriska celler som ger det en större energitäthet. Enligt rykten ska nya BMW i5 med det nya batteriet få närmare 80 mils räckvidd, om det nya batteriet hinner bli klart till lanseringen är dock inte bekräftat.

Nya BMW i5 kommer i en rad olika varianter, det blir även en kombi i forma av i5 Touring.  Den sportiga i5 M50 kommer att få 536 hästkrafter. Varianter med fyr- och sexcylindriga förbränningsmotorer släpps på samma platform och med samma kaross. Det kommer även flera laddhybrider, även nya M5 tros få en laddhybriddrivlina på över 600 hästkrafter.